Enkele tientallen docenten uit het voortgezet onderwijs brengen 10 april een bezoek aan Arcadia Chrysanten in De Lier. De bijeenkomst wordt georganiseerd door TU Delft|Bètasteunpunt Zuid-Holland in samenwerking met Glastuinbouw Nederland. Op het programma staan onder meer een rondleiding en een presentatie door Guus Meis (Glastuinbouw Nederland) over water. Doel is dat docenten beter weten wat in de beroepspraktijk speelt.
TU Delft| Bètasteunpunt Zuid-Holland is een van de zogenaamde Regionale VO-HO-netwerken. In de netwerken werken havo- en vwo-scholen, hogescholen, universiteiten, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties al sinds 2004 samen aan een verbetering van de aansluiting, doorlopende vak- en curriculumontwikkeling én de professionele ontwikkeling van onderwijsprofessionals.
Een aantal keer per jaar organiseert TU Delft|Bètasteunpunt Zuid-Holland bijeenkomsten op locatie. “Docenten zitten vaak vast in hun lesrooster en missen soms de verbinding met de beroepspraktijk,” aldus programmamanager Renée Prins (werkzaam bij TU Delft). “Door ze in contact te brengen met bedrijven en onderzoekers, geven we ze nieuwe inzichten en lesideeën voor in hun lesprogramma. Daarnaast biedt zo’n bijeenkomst voor ons de gelegenheid om te vragen aan docenten aan welke informatie ze behoefte hebben.”
Aandacht voor water
De tuinbouw was al eerder gastheer van een bijeenkomst van TU Delft|Bètasteunpunt Zuid-Holland. Zo waren er bijeenkomsten bij Tomatoworld en Duijvestijn Tomaten. En op 10 april gaan de docenten dus langs bij Arcadia Chrysanten. Programmamedewerker Marlinde Hoek van het TU Delft|Bètasteunpunt Zuid-Holland: “Eén van de deelnemers aan ons VO-HO-Netwerk werkt bij Inholland, en stelde voor weer op bezoek te gaan bij een tuinbouwbedrijf.”
Samen met Glastuinbouw Nederland werd een programma samengesteld. Dat bestaat onder meer uit een rondleiding bij Arcadia en een presentatie door Guus Meis. De beleidsspecialist water bij Glastuinbouw Nederland vertelt de docenten over innovaties in waterbeheer en de impact op de sector.
Jacqueline Kroon, Beleidsspecialist Arbeid bij Glastuinbouw Nederland: “Water en voedselproductie zijn dé uitdagingen van de toekomst. Door samen te werken aan wateronderwijs verbinden we onderwijs, glastuinbouw en technologie, zodat de volgende generatie hieraan een waardevolle bijdrage kan leveren.”
Hoek: “Water en leefmilieu komen terug in de nieuwe examendomeinen en meer specifiek komen straks water, voeding en voedselproductie terug in de vakken scheikunde en biologie. Daarom hebben we gekozen voor water als centraal thema tijdens de bijeenkomst.”
‘Een technische opleiding of beroep is ook wat voor mij
De organisatie hoopt dat deze bijeenkomst leidt tot verdere samenwerking tussen het voortgezet en hoger onderwijs en de tuinbouwsector. “We moeten laten zien dat de tuinbouw een innovatieve en aantrekkelijke sector is, ook voor jonge mensen die nu nog op school zitten,” zegt Hoek. “Deze bijeenkomst is een mooie stap om die werelden dichter bij elkaar te brengen.”
Prins: “Wij denken vaak in hokjes. Doorstroom van vmbo naar mbo, van havo naar hbo enzovoorts. We hebben elk talent nodig. Daarom organiseren wij deze activiteiten voor docenten. Zij zijn degenen die door deze activiteiten leerlingen enthousiast kunnen maken voor een technische vervolgopleiding (op welk niveau dan ook). En dat ze bijvoorbeeld na een bijeenkomst een vervolgbezoek kunnen brengen met hun leerlingen naar een locatie voor een rondleiding. Zodat ook die leerlingen geïnspireerd raken voor een technische vervolgopleiding.”
Kroon: “De glastuinbouw is een sector vol innovatie en technologische vooruitgang. Samenwerken met bètacoördinatoren/het bèta/techniekonderwijs helpt ons om technisch talent te enthousiasmeren en te laten zien dat hun kennis en vaardigheden hier écht het verschil kunnen maken.”