Greenport Horti Campus

“Het lijkt me mooi de start-up-mentaliteit over te brengen naar het onderwijs”, vertelt Fabian van der Horst, die onlangs startte als directeur van het Domein Agri, Food & Life Sciences bij Inholland en van de Delftse vestiging van de hogeschool. Daarvoor werkte hij lang bij de Rabobank, een van de andere partners van de Greenport. “Het onderwijs moet aansluiten bij belangrijke, maatschappelijke vraagstukken.” 

Fabian, waarom stapte je over de de Rabobank naar Inholland?

“Ik heb 22 jaar gewerkt bij de Rabobank in diverse rollen, waaronder de laatste jaren als Directeur met verantwoordelijkheid voor Bedrijven, Food & Agri, innovatie en de energietransitie. Mijn werk lag voor een groot deel in verbinden en vernieuwen op het snijvlak van ondernemers, overheden, onderzoek en innovatie. Dat heb ik met enorm veel plezier gedaan en ik ben gedreven om dit betekenisvol te kunnen voortzetten in het publieke domein vanuit onderwijs en onderzoek. Dat is voor mij ook een sprong in het diepe die goed past bij de slogan van Hogeschool Inholland: ‘durven leren’.”

Hoe ziet die uitdaging bij Inholland eruit?

“Inholland wil groeien, onder meer wat betreft het aantal studenten Food & Agri. Dat betekent dat het onderwijs meer wil aansluiten bij de student van vandaag. Daarvoor is het onder meer belangrijk dat het onderwijs aansluit bij belangrijke, maatschappelijke vraagstukken. Daarom zijn we aangesloten bij Greenport West-Holland: zo weten we wat leeft in het netwerk en verbinden we studenten, innovatie en onderzoek met het bedrijfsleven. En het samenwerken met bedrijven zouden we meer naar voren moeten halen in de opleiding: dat vinden studenten inspirerend.” Liefst al vanaf de start van de opleiding. In elke student schuilt een betekenisvolle start-up.”

Hoe kan de sector studenten verleiden te kiezen voor een groene opleiding?

“Studenten maken tegenwoordig een bewuste keuze. Het gaat dus om purpose en zinvolheid. Dus we moeten vertellen: wie kiest voor een groene opleiding, kiest dus voor een gezonde toekomst en een leefbare stad. Dus niet: studeer wiskunde. Maar: breng je denkvermogen om het circulaire programma van een tomatenbedrijf te versnellen. Dat is een andere insteek. Het gaat om de toekomst, om impact.”

Wat kun jij daaraan bijdragen?

“De veranderingen gaan snel. Het onderwijs moet daarop inspelen. Dat betekent: vernieuwen, experimenteren, versnellen, en falen mag. Bij de Rabobank was ik onder meer verantwoordelijk voor de start-up-programma’s. Het lijkt me mooi de start-up-mentaliteit te stimuleren bij studenten en aan de bedrijven waarmee die studenten samenwerken. Bouwen aan een Inholland incubator waar studenten, onderzoekers en bedrijfsleven samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken. Inholland wil een lerende organisatie zijn dus daar kan een agile start up mentaliteit goed kiem schieten. En daarnaast neem natuurlijk mijn netwerk mee.”

Hoe voelt het om na 22 jaar weg te zijn bij de Rabobank?

“De weken voordat ik startte bij Inholland heb ik met veel relaties gesproken. Het mooie was: die gesprekken stonden niet in het teken van afscheid, maar in het teken van nieuwe samenwerkingsverbanden. En dat was waanzinnig leuk. Ik vind het heerlijk dat ik geen lijnen hoef door te knippen, maar dat we blijven samenwerken aan een mooie toekomst.”



Pin It on Pinterest