Magazine Aan het werk

2020 is nog niet klaar – nog lange niet – maar we weten nu allemaal al wat Het Woord Van Het Jaar wordt. Corona. Nog maar negen maanden geleden begon het jaar vriendelijk en vertrouwd. Een paar maanden later was het crisis. En weer een half jaar later wennen we aan het nieuwe normaal, is de tuinbouw relatief goed door de crisis heen gekomen, en hopen we allemaal dat het oude normaal terugkeert. Deze week is het weer duidelijk geworden, het virus is nog niet klaar met ons. 

En hoewel Corona het woord van het jaar is, is er een ander woord dat dit tijdperk nog vele, vele malen belangrijker is. Een woord dat ook staat voor een nieuwe manier van denken en doen, dat ook ons dagelijks leven beïnvloedt, dat ook voor felle discussies binnen en buiten de politiek zorgt. En dat eigenlijk ons nieuwe normaal is.

Ik bedoel natuurlijk: Duurzaamheid.

Volgende week, op 9 oktober, is het de jaarlijkse Dag van de Duurzaamheid (niet te verwarren met de Duurzame Dinsdag in september). Maar voor de Greenport en specifiek de ondernemers is het eigenlijk jaarrond een duurzame dag. Want wie het uitgangspunt van onze strategie bekijkt, ziet dat we gaan voor een gezonde, vitale en duurzame toekomst voor het regionale tuinbouwcluster. Als we allemaal werken aan het verlagen van de footprint van het totale cluster, dan blijft het cluster een internationale speler van formaat. 

Dat betekent dus aandacht voor onder meer water, energie, biodiversiteit, biobased, circulair, verspilling, om maar enkele klinkende ambities te noemen. Aan veel van die ambities werken we al jaren, andere zijn iets verser en jonger. Maar wat ze gemeen hebben, is dat we er veel energie in steken. Of eigenlijk: dat er veel energie in zít. Meer dan ooit is er brede aandacht voor al deze onderwerpen. En met breed heb ik het over de politiek, over de maatschappij, over de consumenten en niet op de laatste plaats over de sector.

De dag na de Dag van de Duurzaamheid begint de week van de voeding. Of in goed Nederlands: de Dutch Food Week. Zes jaar geleden was de Greenport mede-initiatiefnemer van dit platform waarin we voeding vanuit de land- en tuinbouw in de spotlights zetten. Dat gebeurt landelijk door een grote groep enthousiaste en betrokken organisaties en bedrijven.

De voorgaande jaren organiseerde de Greenport een aantal mooie events op het gebied van voeding. Zo was er vorig jaar een aantal bijeenkomsten op het gebied van de kweek van insecten, organiseerden we voorheen onder meer een solex-tour voor studenten en een bezoek voor Tweede Kamerleden aan onze gezonde tuinbouw. Dit jaar doen we het met live-events wat rustiger aan. Dat heeft natuurlijk alles te maken met dat andere woord. Juist, corona.

Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van de Dutch Food Week. De maatschappij wil zeker weten dat voeding goed, betrouwbaar en veilig en gezond geproduceerd wordt. De tuinbouw is daarin koploper, en dat moeten we nog vaker laten zien.

Past goed op uzelf en uw omgeving. Gezondheid (en nog specifieker: positieve gezondheid, door verse groenten, bloemen en planten uit ons tuinbouwcluster) is het meest waardevolle bezit dat we hebben, naast onze familieleden en dierbare vrienden. Dus hou fysieke afstand, maar blijf dicht bij elkaar. En pas alsjeblieft op voor corona. Want in 2021 zou ik graag een ander Woord Van Het Jaar Zien. Bijvoorbeeld: Gezond!

Jolanda Heistek
Programmamanager



Pin It on Pinterest