Jaarplan 2024

Overal en altijd voedsel produceren. Dat is de belofte van vertical farming. Een belofte die door snelgroeiende steden, klimaatverandering, maar ook de oorlog in Oekraïne, relevanter is dan ooit. Dat geldt ook voor de missie van de community Indoor Farming Nederland. “Om de commerciële kansen van vertical farming te benutten, zijn profilering in het buitenland, onderzoek, consumentencommunicatie en onderwijs nodig. In onze community staan de behoeften van ondernemers centraal. Hier werken wij al jaren aan. De resultaten zijn onder andere te zien tijdens GreenTech 2022,” aldus Anne-Claire van Altvorst van InnovationQuarter, initiatiefnemer van de community.

Het begon allemaal met een bijeenkomst in 2016. Het doel van deze goed bezochte bijeenkomst was bewustwording van de mogelijkheden van vertical farming voor het Nederlandse bedrijfsleven. “Met deze bijeenkomst wilden we bedrijven bereiken die als teler, toeleverancier of nieuwe speler bezig zijn met vertical farming. De community Indoor Farming Nederland is opgericht om hen te helpen hier een succes van te maken. Na zes jaar intensieve samenwerking en kennisbundeling vanuit alle deelnemende partijen, waaronder InnovationQuarter, Greenport West-Holland en Dutch GreenHouse Delta (DGD), ondersteunen we elkaar daar waar de behoefte echt nodig is.”

Kracht van verbinding

Gevraagd hoe de community dat doet, antwoordt Van Altvorst dat vooral wordt ingezet op het leggen van verbindingen tussen initiatieven. “Zo versterken en versnellen deze initiatieven elkaar. We werken bijvoorbeeld samen met de internationale belangenorganisatie Farm Tech Society aan de programmering op GreenTech. Met het World Horti Center produceren we een webinarreeks en met Greenport West-Holland werken we aan een duurzaam toekomstperspectief voor de sector. Daarnaast zetten bedrijven uit de community, samen met Dutch Greenhouse Delta en InnovationQuarter, het thema indoor farming op de agenda tijdens de World Expo in Dubai. De kracht van verbinding krijgt zo steeds meer invulling.”

Team

Indoor Farming Nederland is in handen van een goed samenwerkend team dat, naast initiatiefnemer Anne-Claire van Altvorst (InnovationQuarter), bestaat uit Judith van Heck en Gus van der Feltz. Judith is aangetrokken als community builder voor het thema vertical farming. Gus is projectleider van het Fieldlab Vertical Farming. Van Altvorst: “We vullen elkaar aan en bieden zo een breed, ondersteunend aanbod.”

LinkedIn

Op LinkedIn heeft de community een besloten groep – Indoor Farming Nederland – van ruim tweehonderd leden. Van Altvorst: “In deze community bieden we iedereen die actief is in indoor farming een plek om hun inzichten, vragen of activiteiten te delen. Delen om te kunnen vermenigvuldigen. Hierbij staan de behoeften van ondernemers centraal.”

Nieuwe start

Tijdens de coronaperiode was het lastiger om invulling te geven aan deze missie, maar inmiddels heeft de community een nieuwe start gemaakt. “Ook daarom werd het hoog tijd dat we weer eens van ons lieten horen. Want onze missie is in de tussentijd alleen maar relevanter geworden. Niet alleen voor Nederlandse bedrijven, maar ook in het kader van altijd en overal produceren.”

Internationale promotie

In de community staan dus de belangen van de bedrijven centraal. Reden waarom Anne-Claire na de eerste bijeenkomst heeft geïnventariseerd wat bedrijven precies nodig hebben om de kansen van vertical farming te benutten. De antwoorden op deze vraag staan aan de basis van de activiteiten van en in de community. “Die behoeften bleken uiteenlopend. Een goed voorbeeld is de behoefte aan internationale promotie van Nederlandse producten en teeltkennis in landen als de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië. Deze landen willen meer zelfvoorzienend zijn, zijn op zoek naar nieuwe verdienmodellen en hebben veel interesse in vertical farming.”

Consortium

Reden waarom Anne-Claire, samen met Dutch Greenhouse Delta (DGD), voor de Golfregio een Partners for International Business (PIB)-programma ontwikkelde; een publiek-private samenwerking voor projecten van Nederlandse bedrijven in het buitenland. “Het consortium telt achttien bedrijven in kassenbouw, installatietechniek, zaadveredeling en vertical farming. We gaan daar in gesprek met investeerders en overheidsdelegaties die willen weten hoe je veilig en gezond voedsel produceert. In Nederland gaan we de wereld niet veranderen met vertical farming. Maar wél in de Golfregio, VS, Japan en Singapore.”

∑-Grow paviljoen

Een andere manier om internationaal beter zichtbaar te worden is middels het ∑-Grow paviljoen in het World Horti Center in Naaldwijk. “Reden waarom we het initiatief heb genomen om hiervoor een subsidieaanvraag in te dienen. Het paviljoen vertelt het verhaal van de Nederlandse hightech tuinbouw; een verhaal over het produceren van duurzaam, gezond, veilig en voldoende voedsel in zowel kassen als in indoor farms zonder daglicht. Het paviljoen is gerealiseerd in samenwerking met een groep participanten die zowel qua inhoud als financiën een stevige bijdrage heeft geleverd. Een sterke programmering trekt investeerders, overheden maar bijvoorbeeld ook retailers aan. Ondertussen ontmoeten de participanten elkaar regelmatig om kennis en ervaring te delen.”

Onderzoek

Over vertical farming is al veel bekend, maar heel veel ook nog niet. Indoor farming is immers nog een vrij nieuw segment. Vooral de interactie tussen planten en techniek vraagt om nieuwe kennis. “Daarom hebben we het zogenaamde Fieldlab Vertical Farming opgezet. Dat hebben we gedaan samen met koploperbedrijven als Logiqs, Future Crops, Own Greens, Signify en Vertify. Dat deden we bovendien samen met Delphy Improvement Centre, InHolland, WUR Glastuinbouw en Greenport HortiCampus. In de toekomst zal bijvoorbeeld onderzoek gedaan worden naar sturing op inhoudsstoffen in planten.”

Communicatie en onderwijs

Communicatie over indoor farming richting consumenten is ook een belangrijk topic voor de community. Van Altvorst: “Een groep studenten van InHolland onderzoekt dit samen met Nederlandse indoor farmers. Wat spreekt consumenten aan en waar zitten de zorgen? Ondertussen is er door HAS Den Bosch en InHolland een training ontwikkeld over het managen van indoor farms. Zo wordt ingespeeld op de behoefte naar meer professionals die kunnen werken in indoor farms.”

Interesse?

Wilt u weten wat onze community voor u kan betekenen?
• Bezoek dan onze events tijdens GreenTech 2022, van 14-16 juni 2022 in Amsterdam
• Meld u aan voor de eerstvolgende bijeenkomst van onze community. Deze vindt plaats op 7 juli 2022
• Word lid van onze Linkedingroep waar ruim twee honderd leden dagelijks kennis en ervaringen uit wisselen

Eerst meer weten?

Wilt u eerst meer weten? Neem dan contact op met Anne-Claire, Judith of Gus:

• Anne-Claire van Altvorst, senior business developer horticulture: +31 6 122 27038, Anne-claire.vanaltvorst@innovationquarter.nl
• Judith van Heck, community builder Indoor Farming Nederland: +31 6 26 69 67 52, judith.vanheck@greenportwestholland.nl
• Gus van Feltz, Projectleider Fieldlab Vertical Farming, gus@feltzwerk.nl



Pin It on Pinterest