Bij Inholland in Delft was onlangs de start van het project ‘Hybride werken in het Groen’, een samenwerking tussen Hogeschool Inholland, Lentiz en De Haagse Hogeschool. Doel van het project is onderzoeken of hybride docenten een brug kunnen slaan tussen onderwijs en praktijk. Tijdens de bijeenkomst gingen deelnemers aan de slag met succesfactoren voor de inzet van hybride docenten.
De laatste jaren is er in het onderwijs veel aandacht voor de hybride docent, ofwel: een professional die twee werelden combineert (bijvoorbeeld praktijk en onderwijs). Een hybride docent kan op verschillende manieren bijdragen aan het onderwijs: uitwisselen van up-to-date kennis uit de praktijk, verstevigen van de verbinding tussen onderwijs en praktijk en het verminderen van het tekort aan docenten.
Er zijn echter nog weinig concrete inzichten hoe je het concept succesvol en breed in het reguliere onderwijs kunt laten landen. De vraag is hoe de potentie van het hybride docentschap waargemaakt kan worden en wat dit betekent voor de hybride docent zelf, voor de onderwijsorganisatie en het bedrijfsleven.
Vliegwiel voor innovaties en experimenten
Petra Biemans (lectoraat Human Capital, Hogeschool Inholland), Ellen Sjoer (lectoraat Duurzame Talentontwikkeling, De Haagse Hogeschool) en Jeany van Beelen-Slijper (Associate lector Human Capital, Inholland) presenteerden tijdens de bijeenkomst hun onderzoek. Zo interviewden ze afgelopen periode hybride werkende docenten in het mbo en hbo, in verschillende sectoren.
“De samenwerking in de regio en binnen de sector lijkt een cruciale factor voor de toekomst van de groene sector”, vertelden ze. “Voor de sector bieden hybride docenten een enorme kans om de passie voor het groen over te dragen en zo een nieuwe doelgroep aan te boren. Voor bedrijven zien we dat onderzoeken en projecten kunnen fungeren als vliegwiel voor innovaties en experimenten.”