Resultaat Innovatiepact 1

Service bieden is meer dan een onderhoudscontract voor een jaartje. Echte service betekent klanten helpen méér uit je product te halen, en zo hun marges te vergroten. Arno Eussen (ProfitableServices) is gespecialiseerd in het verwaarden van service, en organiseert daarover voor de tweede keer in samenwerking met het Innovatiepact van Greenport West-Holland een webinar. Eussen: “76% van de ondernemers concurreren louter op de productprijs. Stel dat jouw kennis uniek is en dat jouw klant daar waarde uit kan halen voor zijn business, wat zou dat jouw klant kunnen opleveren? Welke waarde kun jij daaraan ontlenen?” 

Service heeft veel niveaus, vertelt Eussen. Van een jaar garantie op bijvoorbeeld een machine tot het overnemen van een bedrijfsactiviteit van een afnemer (zoals bijvoorbeeld soms gebeurt in de logistiek). Te vaak blijven bedrijven steken in het laagste niveau. Zij beschouwen service als noodzakelijk kwaad en daardoor is het vaak een extra kostenpost. Dat is zonde voor die bedrijven én voor hun klanten.

“Maakbedrijven zijn vooral gericht op transacties. Ze steken veel energie in het maken van een product, en het verkopen ervan. En als een product verkocht is, gaat alle aandacht naar het volgende product, en niet naar de klant”, aldus Arno Eussen van ProfitableServices, die sinds decennia actief is op het gebied van services in onder meer de tuinbouwsector, en onderzoek deed bij tientallen bedrijven in de Greenport en de Brainport. 

Uit onderzoek blijkt dat slechts 24% van de bedrijven een verdienmodel heeft met services. Als maakbedrijf ben je expert van jouw product, maar 76% van de bedrijven stellen zich nog op als leverancier en laten zich op basis van de prijs van het eindproduct uitspelen. Echter, nadat jouw klant jouw product gekocht heeft gaat zijn handel pas beginnen. Hoe mooi is het als je met jouw kennis daar aantoonbaar meer waarde aan kan leveren? 

“Er is dus veel onbenut potentieel.”, aldus Eussen. Juist met services kun je het verschil maken, door de gebruikerservaring van je klanten te monitoren en op basis van die data jouw kennis aan te bieden in de vorm van zowel digitale als persoonlijke ondersteuning. Dat geldt feitelijk voor de hele handelskolom van veredelaar, tuinbouw toeleverancier, kassenbouwer, installateur, plantenkweker, teler en ja zelfs voor handelaren en logistiek vervoerders. 

Bedrijven zouden hun kennis dus vaker kunnen inzetten voor de klant. “Dan wordt de waarde van jou als leverancier een stuk groter voor de klant. ”Dat versterkt de concurrentiepositie én maakt nieuwe verdienmodellen mogelijk. ProfitableServices helpt bedrijven in onder meer de Greenport met die nieuwe manier van werken. Eussen: “Het vraagt een andere mindset van de ondernemer op zowel strategisch, sociaal en technologisch vlak.”

In juli organiseerde Eussen samen met het Innovatiepact van Greenport West-Holland het webinar ‘Services als duurzaam verdienmodel’. Dat was een succes. Daarom volgt op donderdag 29 oktober om 16:00 u. een nieuwe virtuele bijeenkomst. “Tijdens de webinar maken we deelnemers bewust welke waarde jouw service kan brengen voor de eindgebruiker en jouw business, behandelen we diverse praktijkcases en delen we onze aanpak, waarmee jij morgen zelf een nieuw aanvullend verdienmodel kan creëren.”

Deelname aan het webinar is gratis. U kunt zich aanmelden via deze link.



Pin It on Pinterest