Succesvol Jaarevent van Greenport West-Holland bij Anthura

‘Tuinbouwcluster Zuid-Holland kan megacities voeden’

Op vrijdag 15 april vond bij Anthura in Bleiswijk het Jaarevent ‘Op stoom naar Greenport 2020’ van Greenport West-Holland plaats. Ruim 200 bezoekers keken met Greenport West-Holland naar de toekomst van het tuinbouwcluster. De belangrijkste boodschap: de tuinbouw moet zich nóg meer richten op de stedelijke bevolking van grote West-Europese steden.

De bezoekers – afkomstig van onder meer tuinbouwondernemingen, overheden en kennisinstellingen – werden verwelkomd door gedeputeerde Adri Bom-Lemstra. Zij is sinds enkele maanden voorzitter van GreenportWO. “Wat goed dat jullie hier weer met zo veel zijn! Dat is veelzeggend. Het zegt onder meer dat de toekomst van de glastuinbouwsector in deze regio bij veel verschillende mensen leeft. En dat we steeds meer samen durven doen.”

Het regionale tuinbouwcluster is enorm in beweging, vertelde Bom-Lemstra. Zo zijn er veel initiatieven, onder meer op het gebied van biobased, cross-overs, logistiek, energie, internationalisering en infrastructuur. “Maar we zijn er nog niet. Het moet echt anders als we als sector aan de top willen blijven.”

De toekomst is in beweging

Keynote speaker van de bijeenkomst was Maarten Steinbuch, hoogleraar in robotica aan de TU Eindhoven en actief partner van de Brainport. Steinbuch ging tijdens zijn presentatie onder meer in op de toekomst van mobiliteit, robots en energie. “Over twintig jaar zijn alle dorpen in Afrika enorm veranderd. Door het gebruik van thuisbatterijen kunnen ze daar dan zelf schoon water en energie maken.”

Steinbuch rijdt elektrisch. “Ik bespaar 11 uur per jaar omdat ik niet hoef te tanken…” Zijn opa had honderd jaar geleden juist het einde van het elektrisch rijden voorspeld: de accu’s waren destijds te groot en onpraktisch. Ofwel: de toekomst is constant in beweging. En ook de tuinbouw moet zich daarvan bewust zijn, aldus Steinbuch.

Twitterbericht Martin van Gogh‘Een geweldige middag’

Energie-gevers en energie-nemers

“Denk goed na wat de toekomst betekent voor jouw bedrijf. Blijf creatief en denk ‘outside the box’. Roep vrijdagmiddag alle jonge geesten van je bedrijf bij elkaar en brainstorm over wat voor nieuws je kunt bedenken.” Daarvoor kunnen ondernemers ook terecht bij kennisinstellingen. “Dat hoeft niet per se direct een universiteit te zijn; voor veel vraagstukken bieden ook het hbo en het mbo oplossingen.”

Steinbuch riep ondernemers ook op collega’s te betrekken bij hun eigen groei. “Zie ze niet als concurrenten. Breng samen je bedrijf naar een hoger plan.” Maar, zo adviseerde hij, wees wel kritisch op wie je daarbij betrekt. “Als je wilt samenwerken, dan heb je energie-gevers nodig, geen energie-nemers.”

‘Feeding and Greening the Mega-cities’

De tweede spreker tijdens het Jaarevent van Greenport West-Holland was Martin van Gogh. Hij is lid van de EPZ en van de Greenboard van Greenport West-Holland en directeur van Hoogendoorn Growth Management. Volgens Van Gogh werkt het huidige model van de tuinbouw niet meer. “We moeten inzien dat het verslepen van producten een eindige toekomst is. Dat model blijft geen 15, 30 jaar bestaan. De tandwielen komen langzaam tot stilstand.”

Waar de toekomst van de tuinbouw wél ligt? In de grote steden van de toekomst. “Het aantal megacities zal in de komende 25 jaar enorm toenemen. Die moeten gevoed worden.” Een unieke kans voor het tuinbouwcluster, aldus Van Gogh. Hij ontwikkelde in de EPZ samen met Greenport West-Holland een zienswijze op de toekomst van het tuinbouwcluster: ‘Feeding and Greening the Mega-cities’

Twitterbericht Anthura‘Sfeer goed, veel ondernemers’

Drie strategieën

Die visie van Van Gogh bestaat uit drie strategieën die tegelijk uitgevoerd moeten worden. Allereerst snel weer de wereldwijde nummer 1 worden op het gebied van tuinbouwkennis. Van Gogh: “Laten we zorgen dat we weer nummer 1 in de wereld worden als het gaat om kennis op gebied van onder meer zaden, veredeling, crossovers, gezondheid.”

De tweede strategie is het daadwerkelijk voeden van West-Europese steden. Logistiek speelt daarbij een cruciale rol. “Wij moeten zorgen dat we krachten bundelen en totaaloplossingen kunnen bieden.” Die totaaloplossingen kan Nederland als concept verkopen aan andere megasteden. Een enorme kans en dus de derde strategie. “Zo laten we de rest van de wereld zien waar we sterk in zijn.”

Marketing, Energie en Logistiek

Na beide presentaties waren er drie tafelgesprekken, onder leiding van dagvoorzitter Marijke Roskam (bekend van BNR). Het eerste gesprek ging over logistiek. Daaraan namen deel: Maarten Steinbuch, Coen Meijeraan (Royal FloraHolland en thematrekker Logistiek bij GreenportWO), Michel Oldenburg (Logistiek Makelaar) en Michiel van Veen (Directeur Logistiek & ICT Royal Lemkes).

Het tuinbouwcluster zou op het gebied van logistiek beter moeten samenwerken, stelde Meijeraan. Daarbij gaat het enerzijds om de regie op het gebied van logistiek (bijvoorbeeld ten aanzien van standaarden en ict), en anderzijds om internationale positionering en marketing.

Dat betekent niet dat het slecht gesteld is met de logistiek: er zijn tal van individuele bedrijven die topprestaties boeken. Oldenburg: “Er zijn veel koplopers. Dat zijn bedrijven die kunnen rekenen en die weten waar de kosten zitten.” Royal Lemkes bijvoorbeeld. Van Veen: “Met demand en forecasting kun je veel beter presteren dan met het pompen van producten naar bijvoorbeeld Engeland.”

Drie uitdagingen

Het volgende gesprek had als thema Energie. Deelnemers aan dat gesprek waren Maarten Steinbuch, José van Egmond (wethouder gemeente Pijnacker-Nootdorp en ambassadeur binnen Greenport West-Holland van dit thema), Maya van der Steenhoven (Programmabureau Warmte Koude Zuid-Holland), Frank Binnekamp (CEO Westland Infra) en Jonne Klaver (projectleider ‘De weg van energietransitie’).

Het tuinbouwcluster staat voor drie uitdagingen, vertelde Van Egmond: “Besparen, efficiënter met energie omgaan en van grijs naar groen.” Flinke uitdagingen, maar volgens Van Steenhoven tevens enorme kansen, onder meer door de inzet van geothermie. “De tuinbouw is de buffer van de toekomst: daar kan de energiebehoefte van Nederland gestabiliseerd worden.”

‘Een super geslaagd evenement’

Poetsen en vertellen

 

Het derde tafelgesprek ging over Marketing. Gesprekspartners waren Maarten Steinbuch, Maarten Struijvenberg (wethouder Werkgelegenheid en Economie gemeente Rotterdam), Joyce Lansbergen (algemeen directeur LG Flowers) en Karin van der Eijk (directeur VDE Plant).

Alle gesprekspartners vonden: de tuinbouw moet meer aan promotie doen. Struijvenberg: “Je moet poetsen, en daarna er flink over vertellen. Daarvoor moet de sector de internationale propositie op elkaar afstemmen. Samen bepalen: wat maakt deze sector zo bijzonder?”

“Je ziet nergens dat een product uit Nederland komt!”, vertelde Lansbergen. “De tuinbouw is van oudsher productiegericht. ‘Een schop tegen een kar geven en wachten wat je ervoor krijgt. Maar veel belangrijker is: wat wil de markt? Dat betekent: meer emotie in het schap. En niet te krampachtig doen over communicatiebudgetten.” Van der Eijk: “Planten zijn luchtzuiverend én horen bij een life style: daar moeten we meer mee doen.”

‘Een leuk, levendig en goed georganiseerd Jaarevent’

De toekomst maken we samen

Programmamanager Jolanda Heistek van Greenport West-Holland sloot de bijeenkomst af. “We hebben vandaag veel gehoord over samenwerking. Daar sluit ik me van harte bij aan. Want de toekomst van de Greenport kunnen we niet alleen maken, dat moeten we samen doen.”

Als afsluiting kreeg Nic van der Knaap het woord. De oprichter van Anthura schreef een boek over het behoud van biologische verscheidenheid. “Dat is de belangrijkste taak die de mensheid op dit moment heeft.” Alle bezoekers aan het Jaarevent kregen een exemplaar van ‘Geen leven zonder biodiversiteit’ aangeboden. Een aanbod waar niemand over hoefde na te denken: de stapels Engelse en Nederlandse boeken werden in rap tempo kleiner…Klik hier voor een fotoverslag van de middag >>

Klik hier voor een videoverslag van de middag >>

Twitterbericht Jose van Egmond‘Een super geslaagd evenement’

Poetsen en vertellen

Het derde tafelgesprek ging over Marketing. Gesprekspartners waren Maarten Steinbuch, Maarten Struijvenberg (wethouder Werkgelegenheid en Economie gemeente Rotterdam), Joyce Lansbergen (algemeen directeur LG Flowers) en Karin van der Eijk (directeur VDE Plant).

Alle gesprekspartners vonden: de tuinbouw moet meer aan promotie doen. Struijvenberg: “Je moet poetsen, en daarna er flink over vertellen. Daarvoor moet de sector de internationale propositie op elkaar afstemmen. Samen bepalen: wat maakt deze sector zo bijzonder?”

“Je ziet nergens dat een product uit Nederland komt!”, vertelde Lansbergen. “De tuinbouw is van oudsher productiegericht. ‘Een schop tegen een kar geven en wachten wat je ervoor krijgt. Maar veel belangrijker is: wat wil de markt? Dat betekent: meer emotie in het schap. En niet te krampachtig doen over communicatiebudgetten.” Van der Eijk: “Planten zijn luchtzuiverend én horen bij een life style: daar moeten we meer mee doen.”

 

Twitterbericht Lans trostomaten‘Een leuk, levendig en goed georganiseerd Jaarevent’

 

De toekomst maken we samen

Programmamanager Jolanda Heistek van Greenport West-Holland sloot de bijeenkomst af. “We hebben vandaag veel gehoord over samenwerking. Daar sluit ik me van harte bij aan. Want de toekomst van de Greenport kunnen we niet alleen maken, dat moeten we samen doen.”

Als afsluiting kreeg Nic van der Knaap het woord. De oprichter van Anthura schreef een boek over het behoud van biologische verscheidenheid. “Dat is de belangrijkste taak die de mensheid op dit moment heeft.” Alle bezoekers aan het Jaarevent kregen een exemplaar van ‘Geen leven zonder biodiversiteit’ aangeboden. Een aanbod waar niemand over hoefde na te denken: de stapels Engelse en Nederlandse boeken werden in rap tempo kleiner…

Klik hier voor een fotoverslag van de middag 

Klik hier voor een videoverslag van de middag

Klik hier voor de website “Geen leven zonder biodiversiteit”

Programma Jaarevent 2016 stond in het teken van ‘Op Stoom naar Greenport2020’



Pin It on Pinterest