Jaaroverzicht 2023

Vanaf eind mei worden consumenten in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gewezen op de positieve effecten van bloemen. De Flower Effect campagne krijgt in de landen elk een eigen uitwerking. De aftrap vindt deze week plaats in eigen land, tijdens de drukbezochte Libelle en Margriet Zomerweek.

Het doel in de vier landen is hetzelfde: consumenten bewust maken van de positieve effecten die bloemen hebben op het eigen welzijn, zowel fysiek als mentaal. Bloemen toveren een glimlach op het gezicht, zorgen voor een energieboost en geven een positief gevoel. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bloemen vreugde, passie en rust brengen.

Samenwerking met Libelle en Margriet
Vele duizenden consumenten – met name vrouwen – ervaren die boodschap deze week tijdens de Libelle en Margriet Zomerweek in Vijfhuizen, waar 70.000 bezoekers worden verwacht. Dagelijks zijn er meerdere bloemenworkshops die Bloemenbureau Holland organiseert samen met bloemist Florian Seyd van The Wunderkammer. Tijdens de workshops ervaren de deelnemers dat ook met een bescheiden budget een mooi boeket kan worden gemaakt. Missie geslaagd, is de conclusie aan het einde van het Zomerweek openingsweekend: de workshops waren voortdurend ‘uitverkocht’.
Ook op de vele terrastafels wordt de boodschap nog eens onderstreept. De kaartjes aan de duizenden bloemdecoraties zijn glashelder: ‘Gun jezelf bloemen!’, ‘Bloemen geven een ontspannen gevoel’ en ‘Bloemen maken blij!’. In mei wordt de boodschap van Flower Effect nog eens onderstreept met advertorials in Libelle, Margriet en Flair.

Self care en social media
In Duitsland ligt de nadruk in de campagne op ‘self-care’. Onder brede groepen consumenten is er een groeiende behoefte aan aandacht voor het eigen welzijn, door goed voor zichzelf te zorgen. Bloemen passen daarbij. Want wie persoonlijk welzijn belangrijk vindt, gunt zichzelf regelmatig een mooi boeket bloemen. ‘Gönn dir blumen’ is de boodschap die via YouTube, Facebook, Instagram en Pinterest in Duitsland wordt verspreid, om met name Millennials en Gen-Z te bereiken. Generaties met veel aandacht voor ‘self-care’. Vanzelfsprekend is er ook op het consumentenplatform Tollwasblumenmachen.de veel informatie over de positieve effecten van bloemen. Informatie die wordt gecombineerd met creatieve en laagdrempelige ideeën om zelf bloemen te schikken en zo het Flower Effect te ervaren.

Consumentenonderzoek
Onder de noemer ‘Flora Feel’ wordt in Frankrijk met medewerking van wetenschappers een onderzoek uitgevoerd naar het effect van bloemen op het persoonlijke welzijn. Alle deelnemers, waaronder een groep influencers, ontvangen hiervoor verse bloemen. Gedurende een week rapporteren ze geregeld over hun mentale en fysieke gesteldheid. De resultaten van het onderzoek worden gedeeld met diverse media om redactionele aandacht te verkrijgen voor het Flower Effect. Ook de deelnemende influencers zullen hierover content creëren en posten op hun social mediakanalen.

National Florist Day
In het Verenigd Koninkrijk is het op 8 juni National Florist Day. De dag wordt door het Bloemenbureau aangegrepen om bewustwording van het Flower Effect te creëren.
In uiteenlopende online en offline publicaties komt de relatie tussen bloemen en de zorg voor het eigen welzijn aan bod, steeds vanuit een andere invalshoek. Bloemisten en influencers komen aan het woord en een psycholoog wordt geïnterviewd over het belang van self-care en de rol die bloemen daarin kunnen spelen. Bijzonder zijn de verhalen van mensen die van baan veranderden om als bloemist aan de slag te gaan, omdat ze daar gelukkiger van worden. Steeds met de terugkerende boodschap: wees je bewust van het Flower Effect, van de positieve effecten van bloemen.



Pin It on Pinterest