Een weblog van Jolanda Heistek, exclusief geschreven voor Goedemorgen.
Booking.com maakte begin 2019 mooie winstcijfers bekend. Kort daarna brak de coronacrisis uit. Plotsklaps behaalde Booking.com nagenoeg geen inkomsten meer, en dus vroeg het steun bij de overheid aan. Die NOW-steun kwam er, want Booking.com voldeed aan alle voorwaarden. Maar de reacties in de maatschappij en de politiek waren hevig: hoe kon een bedrijf dat zoveel geld heeft tóch steun durven aanvragen?
Uiteindelijk zwichtte Booking.com. Het betaalde 65 miljoen steun terug. “We hebben het debat in de Nederlandse samenleving van de afgelopen dagen op de voet gevolgd, nemen dit uiterst serieus, en hebben oog voor de gevoeligheid van dit onderwerp”, zo reageerde het bedrijf.
Dit mooie voorbeeld noemde Frank Peters van Virtus Communications onlangs tijdens een bijeenkomst over de reputatie van de glastuinbouw, georganiseerd door Greenports Nederland. Het verhaal over Booking.com maakt volgens Peters duidelijk dat je reputatie – zelfs als je de wet volgt – kwetsbaar is. Het publiek verwacht meer, veel meer.
Verwachtingen, waarden en normen zijn doorslaggevend voor je reputatie. Dat raakt ook de glastuinbouw. We moeten nóg beter weten wat het publiek van ons verwacht, was de boodschap van Peters. Natuurlijk, we doen veel goed, heel veel. Maar dat is niet het startpunt van een gesprek met de maatschappij. We moeten niet proberen te vertellen wat we goed doen, we moeten luisteren naar van wat ons verwacht wordt.
Het was een leerzame en inspirerende bijeenkomst, waaraan onder meer ook veel partners van de Greenport West-Holland, brancheorganisaties en bedrijven deelnamen. Vaak bleek tijdens discussies dat we nog steeds uitgaan van onze eigen sterke punten. Vandaaruit verdedigen wat we goed doen. Maar daaraan heeft het publiek geen boodschap. En zoals Peters zei: de omgeving is de manager van je reputatie.
Vanuit Greenport West-Holland vertellen we veel, graag en vaak aan de ‘buitenwereld’ op welke manier het glastuinbouw- productie, handel en techniekcluster – de Greenport – bijdraagt aan een betere wereld mede door het leveren van verse producten – Gezondheid & Geluk noemen we dat. En de positieve rol die we hebben in de energietransitie en andere maatschappelijke opgaven. En daar val ik bijna al weer zelf in de valkuil om te vertellen hoe goed we zijn, zonder rekening te houden met de vragen of gedachten die de lezer heeft. We leiden delegaties rond, brengen partijen met elkaar in contact, maken korte video’s en boeken.
Volgens mij moeten we daarmee vooral doorgaan: niets vertellen is geen optie. Maar tegelijk zullen we vaker dan vroeger moeten luisteren naar wat de maatschappij van ons verwacht. Dat kunnen we niet alleen: dat kan alleen als we samenwerken. Daarom ben ik blij dat Greenports Nederland gestart is met het verbinden van alle partijen in het Greenport cluster die dit aangaat, zodat we naar elkaar luisteren en met elkaar gaan leren om te luisteren naar de omgeving. Vanuit de Greenport West-Holland leveren we daar graag een actieve bijdrage aan In deze ‘communicatie-’groep wordt onder meer besproken welke signalen binnenkomen.
Ik roep iedereen op nóg vaker te luisteren. Vraag eens aan je buurman of buurvrouw of verre familielid wat ze van de glastuinbouw vinden. Vraag door. Wees geïnteresseerd. Ga niet in de verdediging, maar heb begrip voor de vragen en standpunten die er leven om ons heen. Daar leren we allemaal van. En deel je ervaringen met ons en de andere partijen binnen Greenports Nederland. Zo vertellen we samen nóg beter het ‘verwachte’ verhaal van het glastuinbouw-cluster. En kunnen we de ambitie ‘Partner van de Samenleving’ waarmaken. Want dat is een van de ambities van de Greenport West-Holland en haar partners in dit nieuwe jaar.