Feeding and Greening the mega-cities: de strategie van de Greenport
De Greenport moet weer de nummer 1 van de wereld worden op het gebied van kennis en innovatie. Bovendien moet de regio oplossingen bedenken voor het voeden van West-Europese megasteden, en die oplossingen verkopen aan andere megasteden. Dat is kortweg de gedachte achter ‘Feeding and Greening the mega-cities’, de strategie van de Greenport.
De Nederlandse tuinbouw is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een wereldmacht op het gebied van voeding en sierteelt. Maar de stappen die we daarvoor hebben gezet zijn waarschijnlijk niet de route voor de toekomst. De wereld is namelijk flink veranderd, en zal alleen maar sneller veranderen.
Groei van megasteden
Voor een vitale en duurzame toekomst is dus een andere strategie nodig. Een strategie die gebruikmaakt van de huidige sterke punten van de Greenport, en die uitbreidt met nieuwe kansen. De groei van de steden is daarbij een belangrijke impuls. Wereldwijd groeit het aantal inwoners van steden, en dan met name van de megasteden (vanaf 5 miljoen inwoners). Met name in Azië is het aantal megasteden aan een enorme opmars bezig.
De uitdaging voor de Greenport
De bestuurders van die steden hebben de opdracht de inwoners te voorzien van gezondheid en geluk. De producten van de Nederlandse tuinbouw kunnen daarin een belangrijke rol spelen. Maar daarvoor moeten oplossingen bedacht worden, onder meer op het gebied van (nieuwe) producten en slimme logistiek. Dit is dus de uitdaging voor de Greenport.
Drie wegen
In de infographic Feeding and Greening the mega-cities is de strategie verbeeld. De route die de tuinbouw sinds decennia is niet de route naar de toekomst. Er is echter een nieuwe weg. Die weg bestaan uit: het ontwikkelen van concepten om West-Europese megasteden te voorzien van gezondheid & geluk; daarvoor kennis & innovatie ontwikkelen, en daarmee weer nummer 1 worden; die concepten vermarkten richting andere megasteden.