“Onze jongeren zijn vaak met camera en al te vinden in de kassen: zo leren ze uit eerste hand over de laatste ontwikkelingen in de tuinbouw.” Dat vertelt Sjoerd Hauptmeijer, directeur van The Young Digitals. Deze sociale onderneming begeleidt jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt naar een baan als online marketeer. Sinds ruim een jaar verzorgen The Young Digitals de social media voor Greenport West-Holland. “Het mes snijdt aan twee kanten: de jongeren leren het vak, en opdrachtgevers worden ondersteund bij de uitvoer van hun marketingwerkzaamheden.”
Sjoerd, Wat voor onderneming is The Young Digitals?
“The Young Digitals is sociale onderneming met als missie: jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar een baan als online marketeer. Wij richten ons op jongeren uit het doelgroepregister én op jongeren zonder diploma. Helaas zijn er in Nederland grote groepen jongeren die door een combinatie van persoonlijke en sociale problemen uitvallen. Zonder diploma is het bijna onmogelijk om een baan met toekomst te vinden.
We bieden de jongeren een programma van 24 maanden waarbij ze worden opgeleid en waardevolle werkervaring krijgen. Zij komen bij ons in dienst. Onder begeleiding van onze eigen professionals voeren deze Young Digitals uitvoerende werkzaamheden uit voor opdrachtgevers als VodafoneZiggo, Nationale-Nederlanden, Unilever, Jaarbeurs en het Rijksmuseum én Greenport West-Holland.”
Waarom zijn jullie gestart met The Young Digitals?
“Mijn compagnon Marc en ik zijn vier jaar geleden deze sociale onderneming gestart. Hierbij vielen een aantal puzzelstukjes op z’n plek. Allebei hebben we een marketingachtergrond. Zo werkten we in 2001 samen op de marketingafdeling van KPN. Daarna zijn we onze eigen weg gegaan, maar altijd vrienden gebleven. In 2019 stonden we allebei op een kruispunt in onze carrière en kwamen we tot de conclusie dat er meer is in het leven van een marketeer dan het maximaliseren van aandeelhouderswaarde in dienst voor een grote onderneming.
We zagen dat veel jongeren uitvallen in het onderwijs, maar dat deze generatie ‘geboren is met en smartphone’ in hun hand en veel tijd besteedt op social media. Daar ligt dus voor hen de toekomst. Met The Young Digitals bieden we deze jongeren een kans op een baan met toekomst. Bovendien vinden we het zelf hartstikke leuk om met jongeren te werken en dagelijks bezig te zijn met digital marketing.”
Wat doen en leren de jongeren bij The Young Digitals?
“Wij bereiden jongeren voor op een baan als digital marketeer. Ons programma bestaat uit twee pilaren: het marketingvak en ons welzijnsprogramma. Bij The Young Digitals leren jongeren de juiste skills om als digital marketeer aan de slag te gaan. Zij doen bij ons een training en vervolgens gaan zij onder begeleiding van ervaren professionals aan de slag voor opdrachtgevers. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: de jongeren leren het vak. En onze opdrachtgevers worden ondersteund bij de uitvoer van uitvoerende marketing werkzaamheden.
Met ons welzijnsprogramma bieden we onze Young Digitals persoonlijke coaching en groepstrainingen om werknemersvaardigheden aan te leren en om het zelfvertrouwen te versterken.”
Jongeren zijn ook actief voor de Greenport: welke werkzaamheden voeren ze uit?
“Onze Young Digitals vinden het hartstikke leuk om voor de Greenport te werken. Het is een uitdagende klus om teksten, visuals en video’s te creëren die de innovatiekracht en de samenwerkingsverbanden binnen de sector weergeven. Het mooie is dat onze jongeren vaak met camera en al te vinden zijn in de kassen. Op deze manier leren zij uit eerste hand over de laatste ontwikkelingen in de tuinbouw. En het is ook nog eens fijn samenwerken met de mensen van de Greenport.”
Zouden andere bedrijven of organisaties in de glastuinbouw ook kunnen samenwerken met The Young Digitals?
“Onze Young Digitals staan in de startblokken om voor bedrijven en organisaties aan de slag te gaan en hen te ondersteunen bij het maken van online content en campagnes. Onze jongeren zijn bijvoorbeeld goed in het verbeteren van de online vindbaarheid van bedrijven en organisaties. Nu wij als bijna twee jaar voor de Greenport werken, hebben onze Young Digitals kennis van de sector, en dat willen zij natuurlijk graag inzetten voor meer partijen!”
Voor veel jongeren is het een eerste kennismaking met de glastuinbouw: hoe kijken ze volgens jou aan tegen de glastuinbouw?
“Veel van onze Young Digitals wonen in de stad en zijn nog niet eerder met de glastuinbouw in aanraking gekomen. Voor hen gaat er met het werken voor deze sector een wereld open. Ik zie aan de jongeren dat zij het hartstikke leuk vinden om voor Greenport te werken en er is een echte klik met de ondernemers en bestuurders in de sector.
Dus: naast dat onze Young Digitals zoveel mogelijk leren over digital marketing biedt onze samenwerking met Greenport hen ook de kans om alles te leren over deze mooie sector!”
Meer informatie: www.theyoungdigitals.nl