Meet & Greet Energie

Staatssecretaris van Economische Zaken Martijn van Dam heeft Dutch Agri Food Week 2016 geopend. Samen met kinderen en sprookjesbosbewoners van attractiepark De Efteling liet hij zien dat gezond eten ook fun kan zijn door het aannemen van een Gulle knapzak vol groentefriet, bietenburger en zwarte rijst-popcorn.

De opening van Dutch Agri Food Week vond plaats op de Food Valley Expo in Arnhem, het event voor innovators in de agrifood. Op Food Valley Expo komen bezoekers in aanraking met de laatste voedseltrends en –innovaties van zowel startups als gevestigde bedrijven. Meer dan twintig nationaliteiten waren aanwezig voor dit internationale event met workshops, topsprekers en netwerksessies over de toekomst van de food business.

Elies Lemkes-Straver (Dutch Agri Food Week): “Dutch Agri Food Week heeft twee doelen: innovatie stimuleren, want de agrofoodsector moet blijven innoveren om de leidende positie te behouden. En ‘connect to the society’. We laten dus mensen kennis maken met hun voedsel. Deze openheid is zeer belangrijk: mensen willen weten hoe hun eten gemaakt wordt, wat de impact is op de aarde, de dieren en de gezondheid van onze kinderen.”

Staatssecretaris van Dam: “Innovatie start niet met technologie, maar met creativiteit, met een idee. Zo’n idee doe je niet op als je in je eentje op je kamertje zit. Daarvoor moet je anderen ontmoeten. Een idee krijg je als je iemand anders met een goed plan ziet, of met vrienden in de kroeg. Dan ontstaat er een vonk. En dat is wat Dutch Agri Food Week doet: vonken creëren. Ik hoop dat Dutch Agri Food Week veel mensen aanmoedigt hun eigen ideeën te ontdekken en te ontwikkelen.”

cupl5zrwaaachm1-jpg-large

Voedsel en gezondheid

Het thema van deze tweede editie van Dutch Agri Food Week is voedsel en gezondheid. Nederland werkt hard aan allerlei innovaties waardoor mensen overal ter wereld langer zullen leven en gezonder en fitter door het leven gaan. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling van gewassen met extra eiwitten en vitaminen, maaltijden met minder zout en meer smaak en personalized nutrition om fit te blijven of sneller beter te worden.

Dutch Agri Food Week is een initiatief van de Topsector Agri & Food met Food Valley NL, AgriFood Capital, Greenport Westland – Oostland en Brightlands Greenport Venlo. Nationale partners die meewerken aan het programma en samen zorgen voor de invulling zijn: Albert Heijn, FrieslandCampina, LTO Nederland, het ministerie van Economische Zaken, Rabobank, Vion Food Group, het MKB-cluster Healthy Food en Wageningen University & Research.



Pin It on Pinterest