Programma: Verslogistiek
Toelichting programma:
De groothandel, import, export en logistiek (samen: verslogistiek) in Greenport West-Holland bepalen voor een groot deel de kracht van het Nederlandse glastuinbouwcluster. Ze zijn er een integraal onderdeel van en maken - samen met primaire productie, veredeling en technologie - van de tuinbouw de tweede economische motor van Nederland. In Greenport West-Holland is verslogistiek bovendien een belangrijke banenmotor. Er zijn ook veel uitdagingen: die komen voort uit ruimtevraag en gebruik van het wegennet in de regio, uit institutionele taaiheid en internationale ontwikkelingen.
Hoe draagt het programma bij aan de ambitie?
De ambitie ‘Een samenhangend en betekenisvol Ruimtelijk Economisch Cluster’ richt zich onder meer op het ervoor zorgen dat het juiste product op de juiste plaats is met emissieloos vervoer. Deze ambitie vereist een volhoudbare verslogistiek. Tegelijkertijd is een effectief verslogistiekcluster essentieel om de economische waarde van de sector overeind te houden en de producten uit de kassen te verbinden met een importassortiment en met de Europese consument. De ambitie van de verslogistieke sector in het regionale glastuinbouwcluster voor de komende jaren is dan ook: meer product met minder emissies en met minder voertuigkilometers in de regio. De ruimtevraag en arbeidsbehoefte van het cluster dienen binnen Greenport West- Holland continu te zijn afgestemd.
Welke ontwikkelingen zien we?
De verslogistieke sector moet een antwoord vinden op de toenemende druk op de beschikbare ruimte, het wegennet en het arbeidspotentieel. Toegang tot duurzame energie voor transport (laadinfra) en handling bepaalt mede de verduurzamingsmogelijkheden. Ontwikkelingen in de concurrentiepositie van de mainports Rotterdam en Schiphol hebben direct gevolgen voor de sector. Hetzelfde geldt voor de aankomende inhaalslag op het onderhoud van de weginfrastructuur, met consequenties voor congestie op de hoofdroutes. Internationale ontwikkelingen zoals criminele ondermijning, verschuivingen van productieregio’s en verstoringen van aanvoerketens door conflicten, vormen steeds weer nieuwe uitdagingen voor de sector. Oplossingen volgen onder meer uit digitalisering en moduskeuze, maar die vereisen steeds een ingewikkelde publiek-private inspanning.
Wat is de rol van Greenport West-Holland binnen dit programma? Greenport West-Holland heeft in de jaren 2020 tot 2023 samen met regionale partners binnen MoVe een ambitieuze projectagenda ontwikkeld om de doelen van het programma te bereiken. Het programma Verslogistiek binnen Greenport West-Holland zet op korte termijn in op realisatie van de projecten in deze agenda door én met regionale en nationale partners, en de verankering van de agenda in gebiedsgerichte convenanten. Op langere termijn gaat het vooral om de actualisering en toetsing van de projectagenda aan strategische ontwikkelingen. Verder werkt Greenport West-Holland mee aan de innovatieagenda en campusvorming voor verslogistiek op Dutch Fresh Port.
Wat zijn de belangrijkste onderdelen/doelen?
- Ontwikkeling van binnenlandse hubs voor onder meer inklaren van reefers
- Realisatie van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer
- Doorgaande inzet op internationale spoorcorridors
- Organisatie van de digitale infrastructuur voor onder meer boeken en betalen van toegang tot hubs
- Campusvorming op Dutch Fresh Port
- Samenwerking in de regio
Wie zijn (toekomstige) samenwerkingspartners?
Logistieke oplossingen vinden altijd plaats in bovenregionale context (zakelijke ketens en vervoerscorridors). Samenwerkingsverbanden (zoals het programma Goederenvervoercorridor of het Ondernemersplatform Verslogistiek van Greenports Nederland) zijn essentieel: daarin zijn nationale organisaties betrokken zoals GroentenFruit Huis, Transport & Logistiek Nederland, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Prorail.
Binnen Greenport West-Holland zijn de partners onder meer: Provincie Zuid-Holland, Port of Rotterdam, MRDH, Royal FloraHolland, Dutch Fresh Port, Agrologistieke Bedrijfsterreinen Westland, gemeentes, faciliterende bedrijven (zoals ECT, Stena), maar vooral ook de verladers en transporteurs zelf.
Hoe evalueren en monitoren we onze voortgang?
Het bevorderen van gegevensverzameling over handelsvolumes en voertuigbewegingen (outcome-niveau) is een expliciet doel van het programma Verslogistiek. De Tuinbouwmonitor 2024 van de Provincie Zuid-Holland grijpt bijvoorbeeld terug op metingen uit 2019. De output van het programma blijkt uit onder meer:
- Realisatie van verslogistiek-gerelateerde projectvoorstellen binnen BO-MIRT (programma ministerie Verkeer en Waterstaat)
- Draagvlak blijkend uit ‘verspacten’ per gebied
- Fysieke resultaten zoals reeferplaatsen op hubs, MW-laadaansluitingen of aantallen voertuigen met boordsystemen


Maarten Blankenberg
Programmamanager
‘We zijn een cruciale schakel in de regionale transitie naar een duurzame leefomgeving.’