Jaarplan 2024

Een weblog van Jolanda Heistek, exclusief geschreven voor Goedemorgen.

Het cluster schreeuwt om personeel. Groene en creatieve talenten, marketeers, IT’ers, techneuten, slimme vervoerders noem maar op. En niet alleen het tuinbouwcluster komt talenten te kort; nagenoeg alle sectoren kennen lange lijsten met vacatures. Daarom werd enkele jaren geleden het Human Capital Akkoord Zuid-Holland van Economic Board Zuid-Holland ondertekend: dat heeft als doel een betere aansluiting van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. En begin 2020 waren er tientallen ondernemers, overheden, onderzoeksinstituten en onderwijsinstellingen die hun handtekening zetten onder het Deelakkoord Human Capital Zuid-Holland Greenport West-Holland. En dat bijzondere moment was op Valentijnsdag, misschien geen toeval: de dag waarop je hetgeen wat je lief is extra aandacht geeft. De werknemers en toekomstig talent vormen de basis van de Greenport, dat ons zo lief is…

Sindsdien is veel gebeurd. Zo lanceerden we een eigen mini-website over human capital in de regio, werden initiatieven in de regio aan elkaar gekoppeld en startten onder meer trainingen voor ondernemers in de tuinbouw. Recent kwam ook het innovatieve arbeidsmarktdashboard van Greenport West-Holland – Zuid-Holland beschikbaar.

En ik ben blij dat we daaraan een nieuw initiatief kunnen toevoegen. Greenport West-Holland gaat namelijk samenwerken met sociale onderneming The Young Digitals. Dat betekent dat een groep jongeren de komende tijd een deel van de communicatie van onze Greenport uitvoeren. En daar ben ik best een beetje trots op.

Van de Vegetarische Slager tot Vodafone

The Young Digitals is een initiatief van Sjoerd Hauptmeijer en Marc Pieterse, en richt zich op jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt. Die kunnen geheel kosteloos een tienweekse training tot digital marketeer volgen (Young Digitals ontvangt daarvoor financiële ondersteuning vanuit onder meer het Deelakkoord HCA We-IT). Tijdens die training leren ze onder meer over zoekmachineoptimalisatie, copywriting en online marketing. Die lesstof brengen ze in de praktijk tijdens praktijkopdrachten.

Na die tien weken krijgt een deel van de trainees een baan bij The Young Digitals. Ze voeren dan – onder begeleiding van enkele senior medewerkers – opdrachten voor bedrijven uit. Zo krijgen ze waardevolle werkervaring. Na verloop van tijd zijn de jongeren ook beschikbaar voor detachering. The Young Digitals werkt inmiddels voor een mooie rij opdrachtgevers: van de Vegetarische Slager tot Vodafone, en van Unicef tot Nationale Nederlanden.

Super gedreven

Aan dat rijtje kan nu dus Greenport West-Holland worden toegevoegd. Het aantal projecten is namelijk ook bij ons de laatste jaren steeds groter geworden en ook de behoefte om informatie te delen. We konden wel wat extra handen en voeten gebruiken, bijvoorbeeld voor het maken van video’s en andere online uitingen. En hoe mooi is het als we daarvoor jongeren een kans kunnen geven? Jongeren die koppie-koppie hebben, maar die door pech of persoonlijke omstandigheden tot voor kort de aansluiting tot de arbeidsmarkt misten.

De jongeren van The Young Digitals zijn bovendien super gedreven. En uit een eerste kennismaking bleek dat ze bovengemiddeld interesse hebben voor  de Greenport: een cluster dat ze vaak nauwelijks kennen (veel van de jongeren komen uit de stad), maar waarin ze wél zeer geïnteresseerd zijn, zeker als we vertellen dat de tuinbouw niet alleen lekkere groenten en mooie bloemen en planten produceert, maar ook bijdraagt aan een betere duurzame wereld.

Uitdaging

Binnen de Greenport werkten we al langer met jongeren, onder meer trainees van de Provincie Zuid-Holland en studenten van mbo, hbo en wo: de ‘Toekomstmakers’ zoals we ze ook noemen. Daaraan voegen we dus de gedreven jongeren van The Young Digitals toe.

Ik zie enorm uit naar de samenwerking. En ik daag iedereen (bedrijven, overheden en kennisinstellingen) in de Greenport uit: kijk bij het invullen van vacatures eens over de grenzen, kijk naar wat in de regio West-Holland gebeurt op human capital-gebied, en geef jongeren een kans. Daar worden we allemaal beter van en kan je net als onze communicatiemanager Mario van Vliet en ikzelf super trots zijn!



Pin It on Pinterest