Attila Hörbiger. Ik had nooit van de beste man gehoord. Hij was een Oostenrijks acteur die speelde in tientallen films, waarvan ik er volgens mij niet één ooit gezien heb (met mooie titels als ‘Das Mädchen vom Pfarrhof’ en ‘Ulli and Marei’. Hij overleed in 1987, op 91-jarige leeftijd.
Op deze plaats een klein eerbetoon aan Attila Hörbiger. Want volgens citaten.net is de volgende wijsheid van hem: ‘Gewoonten maken oud. Jong blijf je door de bereidheid tot verandering.’ In het Duits is de quote nog mooier: ‘Gewohnheiten machen alt. Jung bleibt man durch die Bereitschaft zum Wechsel.’
Laat die maar even op u inwerken.
Jong is hij/zij die niet oud is, en jong is hij/zij die bereid is te veranderen. En vooral die tweede eigenschap – de bereidheid te veranderen – hebben we nodig in de Greenport. Niet omdat we op verkeerde weg zitten. Maar omdat we zo veel beter kunnen. Bijvoorbeeld als het gaat om onze maatschappelijke impact, om onze betekenis.
We kunnen dus veel leren van jongeren. Ze kunnen onze reisleider zijn in de route naar de toekomst. Daarom werkt Greenport West-Holland graag met jongeren. Dat doen we onder meer in ons team, in de samenwerking met het onderwijs in de regio, met startups en met sociale ondernemingen, zoals The Young Digitals.
En daarom nodigden we voor het Jaarevent van de Greenport – onlangs in het World Horti Center – drie jongeren uit op het podium: Nadia Olsthoorn (OK Plant), Annemarijn van Rossum (Combilo) en Kayleigh Ammerlaan (Ammerlaan The Green Innovator). Ze werden door dagvoorzitter Marijke Roskam geïnterviewd over hun visie op de tuinbouw én op de toekomst.
Wat opviel? Allereerst dat deze jonge dames aanvankelijk niet voor de tuinbouw wilden kiezen. Uitgerekend corona bleek bij twee van de dames ervoor te zorgen dat ze op zoek moesten naar een nieuw plan. En dat nieuwe plan betekende: kiezen voor het familiebedrijf. Dat is immers de plek waar ze zijn opgegroeid. En een familiebedrijf in de tuinbouw is de plek waar je het verschil kunt maken.
Het Jaarevent stond in het teken van de Betekeniseconomie. Hoogleraar Kees Klomp vertelde een indrukwekkend verhaal over hoe de maatschappij en de onderneming van de toekomst eruitzien. Niet toevallig: familiebedrijven kunnen daarin een belangrijke rol spelen, want die ondernemingen gaan niet voor de winst op korte termijn, maar kiezen juist voor relaties en de lange termijn.
Klomp vertelde de ruim 250 bezoekers hoe tuinbouwbedrijven zullen transformeren in de betekeniseconomie. ‘Impact’ wordt in de toekomst belangrijker dan economische winst; voor de omgeving, voor de maatschappij én voor werknemers wordt dat doorslaggevend in hun oordeel over een onderneming.
Daar konden de jonge dames op het podium zich zeer goed in vinden. Stuk voor stuk vertelden ze hoe belangrijk ze het vinden iets bij te dragen aan de wereld. Van goed omgaan met je medewerkers tot het ontwikkelen van oplossingen voor het verwaarden van reststromen.
Wie de jonge dames op het podium zag – en de vele jongeren in de zaal – zag de toekomst van ons mooie cluster. Daarom schrijf ik met weemoed: waren we allemaal nog maar jong. Maar het scheelt al een slok op een borrel als we bereid zijn te (blijven) veranderen. Daarom met terugwerkende kracht dank aan Attila Hörbiger voor zijn mooie quote. En om deze ode compleet te maken nog een andere uitspraak van hem: ‘Je kunt geluk niet dwingen, maar je kunt het tenminste uitnodigen.’
Jolanda Heistek
Veranderen is dus noodzakelijk voor de toekomst. Daarom ga ik mijzelf vernieuwen (verjongen kan ik mijzelf niet, ik voel mij zo jong als ik ben). Terwijl ik deze blog schrijf wordt namelijk bekendgemaakt dat ik de Greenport West-Holland ga verlaten! Je leest het goed. Ik vertrek. Maar ik zal de tuinbouw niet verlaten: vanaf 1 september ga ik vol energie aan de slag met een nieuwe kans als Manager Coöperatieve Diensten bij Royal FloraHolland. Ik hoop vanuit deze groene en kleurrijke omgeving ook weer mijn gedachten met jullie te kunnen delen.