Jaarevent 2024

“Nee, een eenduidige definitie van een ‘hybride docent’ bestaat niet”, vertellen Nicolette Bakhuisen (Inholland) en Jaco Speksnijder (Lentiz / MBO Oostland). “Het belangrijkste is dat iemand uit de praktijk met studenten aan de slag gaat. In welke vorm dan ook.” Hoe je het ook omschrijft: hybride docenten zijn in opkomst. Een pluspunt voor onderwijs én bedrijfsleven.

Hoe zorg je voor praktijkgericht onderwijs? Door de praktijk uit te nodigen mee te denken en te werken. Dat is de kern van de hybride docent. Medewerkers van bedrijven helpen studenten met praktijkgerichte kennis. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door twee dagen per week les te geven. Of door af en toe studenten te ontvangen op het bedrijf. Door gastcolleges of praktijkopdrachten. Of hoe dan ook.

Jaco Speksnijder (Lentiz / MBO Oostland): “Onze docenten zijn expert op het gebied van didactiek. En mensen uit de praktijk weten juist heel goed wat er bedrijven leeft. Zij kunnen dus een mooie aanvulling zijn op het onderwijs.” Nicolette Backhuisen (Inholland): “Met onze studies willen we studenten voorbereiden op de praktijk. Het is dan mooi als mensen uit de praktijk ze daarbij helpen.”

Extra impuls

Het werken met hybride docenten is dus een meerwaarde voor het onderwijs. Maar dat niet alleen. Ook bedrijven profiteren ervan. Want studenten komen beter voorbereid de arbeidsmarkt op, en ze kennen het bedrijf van de hybride docent nét een stukje beter en ze komen vaak met frisse ideeen. Speksnijder: “En het is ook heel leuk om bijvoorbeeld les te geven. Als je ziet met hoeveel energie veel hybride docenten lesgeven!”

Bakhuisen: “Hybride docenten zijn geen vervangers van onze huidige docenten. Ze hebben andere kwaliteiten. En die kwaliteiten zijn zeer welkom binnen het onderwijs. We zijn dan ook blij dat we dankzij de Katapult-bijdrage uit het Groeifonds de hybride docenten een extra impuls kunnen geven. Zo werken we nu aan beleid op het gebied van hybride docenten. Want welke rol en verantwoordelijkheden krijgen ze binnen ons onderwijs? Waarvoor vragen we ze wel, en waarvoor niet?”

Speksnijder: “Het gaat niet zozeer om hybride docenten, maar om hybride werken. Dus veel en vaak op een gestructureerde manier samenwerken. Inmiddels hebben we de eerste gesprekken met docenten en bedrijven daarover gehad. En we blijven op zoek naar bedrijven die willen meedenken met het onderwijs. Hoe kunnen we elkaar nog beter helpen, in welke vorm? Is dat bijvoorbeeld door gastlessen, door opdrachten, wat dan ook. Dat gesprek gaan we graag aan.”

 



Pin It on Pinterest