Was u ook zo onder de indruk van het verhaal van Van der Avoird Trayplant, het bedrijf dat onlangs de Tuinbouw Ondernemersprijs won? Door efficiënter telen – onder meer door meerlagenteelt – wist Van der Avoird Trayplant het voor elkaar te krijgen om het teeltoppervlakte te minimaliseren: van ongeveer 240 hectare naar ongeveer 1 hectare. Een schitterend voorbeeld van anders ondernemen, waarvoor we allemaal een diepe buiging mogen maken. Deze manier van telen is een van de voorbeelden van het platform Indoor Farming Nederland, een initiatief van Greenport West-Holland. Dit platform verbindt en activeert het Nederlandse netwerk dat actief is in deze nog jonge sector. Recent stond er in KAS magazine een artikel, waarin Peter van der Avoird aangeeft ‘De toekomst van een duurzaam voedselsysteem is meerlaags’.
Van der Avoird Trayplant was niet de enige winnaar tijdens de uitreiking van de Tuinbouw Ondernemersprijs, bij Koppert Cress. Greenport West-Holland was namelijk dit jaar regiopartner van de award. We waren betrokken bij onder meer de organisatie én bij de keuze van de themaprijs.
Die themaprijs stond dit jaar in het teken van ‘Nieuwe teelten, nieuwe toepassingen’. Dat thema kozen we niet voor niets: steeds vaker zien we in onze regio, en daarbuiten, dat bedrijven een nieuw verdienmodel weten te kiezen. Soms door een nieuwe teelt, soms door een nieuwe marktpositie, soms door nieuwe producten. Maar in alle gevallen: nieuw, innovatief en duurzaam door het verwaarden van reststromen.
Theelers was de winnaar van de themaprijs. Een initiatief van vier bedrijven waar ik ook zeer van onder de indruk ben: thee maken op basis van reststromen uit de tuinbouw. Een mooi product voor een nieuwe markt en een nieuwe doelgroep. Als regiopartner mochten we de prijs uitreiken aan de initiatiefnemers. En we waren allemaal trots, zeer trots.
De Theelers-bedrijven waren trots op de waardering voor hun initiatief; wij van Greenport West-Holland waren trots dat we op deze manier mochten bijdragen aan de toekomst van de tuinbouw. Dat de jury Theelers koos was voor ons als een kers op de slagroom: Theelers is namelijk onderdeel van ons Biobased-programma; De vier bedrijven hebben elkaar enige tijd geleden ontmoet tijdens een van onze inspiratiebijeenkomsten.
De afgelopen jaren is het woord ‘trots’ vaak gebruikt in de tuinbouw. We moeten trots zijn op wat we bereiken, en daarover vertellen. ‘Be proud and tell it.’ Dat doen we net te weinig. Terwijl de maatschappij wel degelijk open staat voor ons verhaal.
Dat blijkt keer op keer als we mensen ‘van buiten’ de sector meenemen voor bijvoorbeeld een werkbezoek: iedereen is onder de indruk. Dat blijkt ook uit de film Paved Paradise, die onlangs in première ging. En dat blijkt ook als je kijkt naar de bezoekersaantallen van Kom in de Kas, enkele weken geleden. 160.000 bezoekers. Dat is 1% van de Nederlandse bevolking. 1% van de bevolking bereiken in 1 weekeinde: veel marketeers doen daar een moord voor, bij wijze van spreken.
We zijn dus trots, we hebben mooie verhalen te vertellen (onder meer over de winnaars van de Tuinbouw Ondernemersprijs), we zijn maatschappelijk betrokken, de buitenwereld staat open voor ons verhaal. Met een beetje bloed, zweet en tranen moet het ons toch lukken het komend jaar 2% van de bevolking te bereiken? Wie doet mee?