De glastuinbouw is van onschatbare waarde voor Nederland. In onze kassen kweken we dagelijks voor miljoenen mensen gezonde groente en fruit en groeien planten die onze leefomgeving vergroenen en verkoelen. En wat dacht je van bloemen, die mensen blij maken, troost bieden en voor een geluksgevoel zorgen tijdens de mijlpalen in ons leven? In ons werk zijn er kansen, maar ook uitdagingen. Dit verhaal krijgt nu een gezicht doordat ondernemers geportretteerd worden op thema’s als innovatie, duurzaamheid, energie, economie en arbeid. De campagne Groene Kracht Vooruit richt zich op politici en beleidsmakers.
De campagne is een samenwerking van 8 sectorpartijen: Bloemenbureau Holland, Federatie Vruchtgroente Organisaties, Glastuinbouw Nederland, GroentenFruit Huis, Greenports Nederland, Plantum, Royal FloraHolland en de Sierteelt Versnellers. Doel is om Nederland te laten zien dat de sector volop investeert in verduurzaming en de energietransitie. Kwekers en telers werken hard aan innovatieve oplossingen: van het overschakelen op zonne- en windenergie of aardwarmte, tot zo efficient mogelijk telen en het verantwoord omgaan met grondstoffen.
Groene Kracht Vooruit portretteert verschillende ondernemers die nieuwe wegen inslaan, vergroening omarmen en verantwoordelijkheid nemen, omdat zij geven om een groene en duurzame toekomst voor Nederland. Ze vertellen over hun werk en de uitdagingen van vandaag en morgen. Hoe gaan zij om met onderwerpen als energie besparen, vergroenen, koelen, water en gezond voedsel? Deze verhalen tonen de innovatiekracht van de glastuinbouw en laten zien welke oplossingen de sector te bieden heeft.
De meerjarige campagne loopt van 2024 tot en met 2026 en vormt de basis voor het gesprek dat de betrokken sectororganisaties aangaan met politici, beleidsmakers en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. Natuurlijk willen we ook consumenten meenemen in deze campagne, daarom is er de website: groenekrachtvooruit.nl.