Meet & Greet Energie

Kinder-kookwedstrijden, een kijkje achter de schermen bij boeren, innovatie-tours bij bedrijven, congressen en hoorcolleges over de feiten en fabels rond voedsel. Tijdens Dutch Agri Food Week, van 12 tot en met 25 oktober, kon heel Nederland nieuwe inzichten opdoen over de toekomst van voedsel in Nederland en de wereld. En die kans hebben velen gegrepen! Dutch Agri Food Week 2016 trok met meer dan honderd evenementen, zo’n dertigduizend bezoekers. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

Elies Lemkes-Straver namens Dutch Agri Food Week: “Het succes van deze tweede editie heeft onze verwachtingen overtroffen en we zijn verheugd over het enthousiasme uit de samenleving. Steeds meer mensen willen weten wat er in hun eten zit, waar het vandaan komt en hoe het gemaakt wordt. De openheid van de sector is daarom zeer belangrijk. Innovatie is hierbij een sleutel. Zo krijgen we steeds meer inzicht hoe voedsel gemaakt wordt, wat de impact is op mens, dier en omgeving. Dutch Agri Food Week maakt kennis over ons voedsel voor iedereen toegankelijk. We zijn blij dat verspreid over het hele land ruim driehonderd organisaties, bedrijven, overheden en kennisinstellingen: onze partners samen hun schouders eronder zetten om dit mogelijk te maken. Dit smaakt naar meer en we kijken al uit naar 2017!”

Grote diversiteit aan evenementen

Dutch Agri Food Week heeft als doel innovatie te bevorderen, kennis te delen en verbinding met de samenleving te versterken. De editie van 2016 telde ruim honderd evenementen van groot tot klein voor zowel professionals als voor het algemeen publiek. Van de opening van een innovatiecentrum voor pluimvee en workshops over zout en suiker-vermindering tot aan kookwedstrijden voor kinderen; en van symposia en Tedx lezingen door studenten tot aan internationaal toonaangevende congressen als World Dairy Summit en Food Valley Expo.

Het thema van 2016 was ‘Voedsel en Gezondheid’. Op Dutch Agri Food Week 2016 konden consumenten en professionals ervaren hoe ons eten aan de basis kan staan van een gezondere samenleving met nieuwe gewassen, landbouwinnovaties, inzichten over eetgedrag en personalized nutrition. Hierbij werd gebruik gemaakt van de laatste wetenschappelijke onderzoeken.

De Nederlandse agrifoodsector is de meest innovatieve ter wereld. Het belang van Dutch Agri Food Week en de sector werd bevestigd toen staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken op de officiële kick-off bekend maakte zo’n 8 miljoen euro te investeren in agritech-innovaties.

Enkele highlights uit het programma

Innovatie op Dutch Agri Food Week

  • Staatssecretaris van Dam maakt tijdens de Kick Off bij Food Valley Expo, bekend 8 miljoen euro te investeren in agri-tech innovaties .
  • De prijs voor het meest innovatieve product van 2016 (Food Valley Award) is gewonnen door Q-point. Dat bedrijf ontwikkelde een aanpak tegen voedselverspilling.
  • Op de World Dairy Summit is de Declaration of Rotterdam ondertekend door de International Dairy Federation en de wereldvoedselorganisatie van de Verenigde Naties (FAO). Hierin wordt een gezamenlijk commitment aan duurzame ontwikkeling van de zuivelsector vastgelegd.

Openheid op Dutch Agri Food Week

  • Duizenden mensen bezochten de open boeren tour.
  • Wereldvoedseldag: publieksfestival in Rotterdam, waar meer dan 6000 mensen op een kijkje in de keuken van ons voedselsysteem werden getrakteerd.

Leren op Dutch Agri Food Week

  • De eerste nationale kinder-kookwedstrijd: KidskookBattle vond plaats! Honderden kinderen kookten tijdens Dutch Agri Food week via initiatieven als Keukenbazen, Kokkerelli, KidsKookcafe Helmond, Resto VanHarte en Allerhande. Deze wedstrijden werden feestelijk afgesloten met een finale waarin Anniek en Fleur uit Bussum de winnaars werden. Hun recept zal te zien zijn in Allerhande. Al deze organisaties werken samen om kinderen te laten leren waar hun eten vandaan komt en wat gezond eten is “ Zelf koken is zelf weten”.
  • Om voedselkennis toegankelijk en beschikbaar te maken voor iedereen, organiseerden Wageningen University & Research en HAS Hogeschool een digitale collegetour. Honderden mensen zaten of in de collegebanken of volgden de colleges online over “Is worst de sigaret van de toekomst?” en “Wie bepaalt wat er in mijn winkelwagentje ligt?”

Klik hier voor de highlights op de DAFW-website.

Samenwerking en partners

Dutch Agri Food Week is een initiatief van de Topsector Agri & Food met Food Valley NL, AgriFood Capital, Greenport Westland – Oostland en Brightlands Greenport Venlo. Nationale partners die meewerken aan het programma en samen zorgen voor de invulling zijn: Albert Heijn, FrieslandCampina, LTO Nederland, het ministerie van Economische Zaken, Rabobank, Vion Food Group, het MKB-cluster Healthy Food en Wageningen University & Research.

 

 



Pin It on Pinterest