Agritech

Communicatiebureau Roorda en Stichting NethWork (de stichting achter het mondiale tuinbouwplatform Eat This) hebben in 2 verschillende categorieën de finale bereikt van de Dutch Creativity Awards. Het is niet eerder voorgekomen dat een tuinbouwproject / initiatief in aanmerking komt voor deze prestigieuze prijs in de creatieve sector. De uitreiking van de prijzen staat gepland tijdens een festival van 28 – 30 september a.s.

De inzending ‘Eat This: Tomatoes on Fifth’’gaat nu dus creatief Nederland door en maakt kans in de categorieën ‘Design’ en ‘Covid’. Dit filmpje vormt een compilatie van al het materiaal dat gemaakt is vlak voor New York in lockdown ging, maar ook in de maanden daarna. Op 20-02-2020 opende Rem Koolhaas zijn expositie ‘’Countryside, the Future’.

Drie weken later ging the Big Apple echter in lockdown. De stad ging op slot, maar de productieunit op de stoep van het Guggenheim Museum op 5th Avenue bleef open en was onderdeel van dat wat essentieel en vitaal is; de productie van voedsel.

Aan de overkant van de straat, in Central Park, werd al snel een veldhospitaal gebouwd voor Covid patienten. De metafoor die gebouwd was op Fifth Avenue, een volledig autonome ‘tomatenkas’, werd al snel een icoon. Priva, Infinite Acres, 80 Acres, Grodan, Koppert Biological Systems, Metazet Formflex, Hortilux Schreder / PL Lighting en Rijk Zwaan zorgden ervoor dat de tuinbouw op de wereldkaart werd gezet.

Het platform Eat This groeide daarna in sneltreinvaart en bestaat inmiddels uit ruim 40 purpose driven bedrijven en organisaties uit 15 landen afkomstig uit 5 continenten. Eat This staat slechts aan het begin van iets moois.

Wil je meer weten over Eat This, kijk dan alvast even naar deze trailer van anderhalve minuut die voedselproductie en voedselconsumptie weer terugbrengt daar waar het hoort: middenin de samenleving.



Pin It on Pinterest