Magazine Aan het werk

De genomineerden voor de Food Boost Challenge 2022 zijn bekend gemaakt. De jury heeft uit 25 innovatieve en inspirerende innovaties tien genomineerden geselecteerd. Zij werden op 18 maart gepresenteerd tijdens de matching en co-creatiedag van de challenge bij Van Gelder Groenten & Fruit. Vijf teams met hbo studenten en vijf teams met wo studenten gaan met hun ideeën de challenge aan om jongeren van 12 tot 20 jaar te verleiden tot het eten van meer groente- en fruit(producten). Een actueel thema waar ook vanuit Den Haag en in de steden het hoofd over wordt gebogen. Samen met de initiatiefnemers Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes, Foodvalley NL en De Haagse Hogeschool én de 34 betrokken partners werken de teams aan een prototype, dat op 24 mei tijdens het pitch-event op een nationaal podium gepresenteerd wordt.

De teams konden ideeën inzenden in diverse categorieën: producten, hotspots, technologie en ‘routes to market’. Alle vier deze categorieën zijn gerepresenteerd in de tien nominaties en beoordeeld op innovativiteit, potentiële impact, ambitie en team:

  • Een educatieve social app die ondersteuning biedt voor een betere mentale en fysieke gezondheid
  • Een online programma waar gezonde recepten, events en nieuwe producten samenkomen
  • Slim aanbod van groente en fruit in eigen koelkast
  • Een hippe automaat met gezonde snack varianten
  • Hybride vlees met plantaardige substituten
  • Een gezonde variant op koekjes
  • Aantrekkelijke groentesnack
  • Snel en lekker aanbod van verse groente en fruit op hotspots voor jongeren
  • Verse lekkere smoothies op slim gekozen locaties
  • Een jaarlijkse challenge die het eten van groente en fruit aantrekkelijk maakt

Op 18 maart werden de genomineerden officieel gepresenteerd aan de 34 betrokken partners, van retail, producenten tot banken en investeerders. Tijdens de pitches waren alle ogen gericht op het podium en de ideeën werden met luid applaus ontvangen. Direct hierna konden de partners aangeven met welke studenten zij wilden ‘speeddaten’. In deze speeddates maakten de partners verder kennis met de concepten van de studenten en presenteerden zij zichzelf. Partners en studententeams werden aan elkaar gekoppeld en gingen in de middag hun ideeën toetsen bij vertegenwoordigers van de doelgroep, scholieren van MBO Lentiz. Middels deze validatie en co-creatie zetten de consortia van studenten en teams de komende maanden de volgende stappen richting het ontwikkelen en testen van hun prototype en het maken van een heldere pitch voor de finale.

De tien genomineerde presenteren hun innovatie op 24 mei tijdens het ‘pitch-event’ op een nationaal podium. De vakjury zal vervolgens de winnaars kiezen. Dit zal voor de studenten een belangrijke dag worden, want de winnaars kunnen zich verheugen op:

  • € 5.000,- prijzengeld voor de winnaars
  • € 500,- prijzengeld voor de publiekswinnaars
  • Twee retour vliegtickets met 4 overnachtingen naar Kentucky (VS) om het idee dat potentieel het best aansluit op de Amerikaanse markt daar deze zomer te presenteren en te valideren, aangeboden door partner AppHarvest
  • Nationale media exposure tijdens de finale op 24 mei 2022
  • Kans om hun idee te presenteren tijdens Floriade Expo 2022

De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes en Foodvalley NL waarbij De Haagse Hogeschool een belangrijke bijdrage levert als kennis- en onderzoekspartner. Samen met 34 toonaangevende bedrijven, startups, NGO’s en onderwijsinstellingen hebben zijn de krachten gebundeld en worden studenten uitgedaagd om een innovatief idee uit te werken.



Pin It on Pinterest