Het is feest: dit jaar is de vijfde editie van Dutch Food Week, waarvan de Greenport founding partner is. Adri Bom-Lemstra, voorzitter van de Greenport en gedeputeerde van Zuid-Holland: “Wat de Zuid-Hollandse tuinbouw doet is internationaal aansprekend.”

Waarom is het goed dat we tijdens Dutch Food Week van ons laten horen?

“Er is bij veel consumenten/inwoners te weinig kennis over voeding. En daarmee bedoel ik niet alleen kennis over wat gezond is, maar ook de kennis dat die gezonde producten dichtbij geproduceerd worden. We moeten daarom meer vertellen dat die producten in onze regio worden geproduceerd.”

Welke thema’s moeten we daarbij belichten?

“Allereerst gezondheid en welbevinden. Daar speelt voeding een enorm grote rol in, en dat zijn de grote uitdagingen van deze tijd. Maar ook dat onze voeding veilig, duurzaam, en lekker is. En op een innovatieve manier wordt geproduceerd. Wat de tuinbouw doet is internationaal aansprekend. En niet te vergeten: we produceren dichtbij de klant. Kijk bijvoorbeeld wat de landbouw in Zuid-Holland doet met de Voedselfamilies voor het verkorten van de keten.”

Waarin blinkt de voedingssector in Zuid-Holland uit?

“De land- en tuinbouw weten zich keer op keer opnieuw uit te vinden. Dat is echt enorm knap. Echt iets om trots op te zijn. Zo legt de agrarische sector verbinding met andere sectoren om te kijken wat ze van elkaar kunnen leren, bijvoorbeeld op het gebied van logistiek, data of internationalisering. Kruisbestuivingen dus. Ook dat mogen we breder vertellen.”



Pin It on Pinterest