Magazine Aan het werk

U heeft dit marketingcredo waarschijnlijk al tientallen malen gehoord: ‘Show, don’t tell’. Voor het tuinbouwcluster is dat voor een deel een eenvoudige opgave en voor een deel een complexe. Het eenvoudige: de gezonde, lekkere, mooie producten die in de winkels liggen. Maar het complexe: de wereld achter die producten. Want hoe laat je de productie en de keten op een leerzame en aangename wijze zien?

De tuinbouw heeft sinds veertig jaar Kom in de Kas. Een schitterend initiatief. En gelukkig zijn er steeds meer initiatieven om het gehele cluster, of specifieke onderdelen, in beeld te brengen. Allereerst Dutch Agri Food Week, waarvan de Greenport een van de initiatiefnemers is. Van 9 tot 19 oktober is de derde editie, met ook in de Greenport een serie schitterende evenementen voor professionals en consumenten. De verbinding tussen de stad en de voedingstuinbouw staat dit jaar in de spotlights in ons eigen programma, met evenementen in onder meer The New Farm, Tomatoworld en bij de Rotterdamse Markthal.

Daarnaast zijn er steeds meer individuele bedrijven die voorlichting geven over hun eigen bedrijf en (een deel van) de keten. Meest aansprekende voorbeeld van de laatste tijd is Koppert Biological Systems, dat onlangs vijftig jaar jong werd. Koning Willem-Alexander was speciale gast tijdens de feestelijkheden. Bovendien opende hij het Experience Centre, een plek waaruit de innovatieve en duurzame daadkracht van het regionale tuinbouwcluster blijkt.

Veel van die initiatieven zijn gericht op professionals en consumenten, maar er zijn meer doelgroepen van belang voor de tuinbouw. De politiek bijvoorbeeld. Daarom zijn we blij dat een aantal Tweede Kamerleden aanwezig was bij de Greenport lobby lunch vorige week en een aantal deelneemt aan de Gezonde Bustour (in het kader van Dutch Agri Food Week). Tijdens de European Innovation Summit in november vertellen we aan Europese beleidsmakers over Feeding & Greening the Mega-cities.

Ook studenten en scholieren verdienen onze aandacht. Daarom ben ik blij met de samenwerking met verschillende onderwijsinstellingen in de regio. In oktober maakt een aantal studenten op een speciale manier kennis met het tuinbouwcluster; zij hebben zich aangemeld voor het social media-team van Dutch Agri Food Week. In ruil voor studiepunten of een kleine bijdrage bezoeken ze één of meer evenementen en doen er verslag van. Het mes snijdt dus aan twee kanten; de studenten werken aan onze promotie en leren op hun beurt zelf ook veel bij over de tuinbouw. Ofwel: één ding doen, twee dingen bereiken. Zo doen we dat, bij de Greenport.

Jolanda Heistek
Programmamanager Greenport



Pin It on Pinterest