Meet & Greet Energie

Een weblog van Jolanda Heistek, exclusief geschreven voor Goedemorgen.

Sinds enkele jaren mag ik deze blog schrijven. En dat doe ik met veel plezier. Want op deze plek kan ik u – de lezer – vertellen hoe Greenport West-Holland werkt aan een gezonde, vitale en duurzame toekomst voor het regionale glastuinbouwcluster. Ik communiceer dus over de inhoud, en niet zonder reden. Want voorwaarde voor ons werk is dat ons netwerk volledig op de hoogte is van onze ambities en bijbehorende activiteiten. En de toegevoegde waarde die het Greenport-cluster heeft voor een Gezond en Gelukkig leven en de oplossingen kan leveren voor bredere maatschappelijke vraagstukken.Deze blog is maandelijks en telt telkens enkele honderden woorden. Dat voelt voor u soms misschien als een lange lap. Maar voor ons is het ruim onvoldoende om alles te kunnen vertellen. Daarom heeft de Greenport nog een brede waaier aan communicatiemiddelen. Zo hebben we onze maandelijkse digitale nieuwsbrief Update (5400 adressen), onze website, Twitter, LinkedIn, Youtube. En ook nog onze flyers, onze bijeenkomsten, radio-interviews bij KAS Live, artikelen in KAS Magazine, persberichten. Vergeet ik niet iets? O ja, de speciale uitgaven, zoals het digitale magazine “Aan het werk” dat we onlangs lanceerden over Human Capital. We communiceren dus met het hart, het hoofd en de hand, zoals een wijze schoolmeester mij recent vertelde.

Communicatie is dus een belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden. Een aantal van onze freelance-medewerkers is er bijna fulltime mee bezig, en ook alle ‘inhoudelijke’ projectleiders, thematrekkers en community builders kennen het belang van het vertellen van de juiste verhalen.

Dat we zoveel communiceren heeft er dus alles mee te maken dat we veel te vertellen hebben. Sinds de start van de Greenport zijn we enorm gegroeid, niet alleen in omvang, maar ook in impact. Daarnaast is ons ecosysteem steeds diverser geworden. De vele duizenden mensen en organisaties met wie we te maken hebben zijn namelijk divers. En elke doelgroep heeft eigen kanalen, interesses en belangen.Wie ons goed in de gaten houdt en/of op meer manieren bij ons betrokken is, krijgt dus maandelijks een grote hoeveelheid middelen over zich uitgestort. “Jullie communiceren wel heel veel”, hoor ik soms. Maar, zo weet iedereen, wat we vertellen is relevant. We brengen dus geen fake news. Al onze verhalen en boodschappen zijn volgens ons relevant voor

iedereen die professioneel actief is in het regionale glastuinbouwcluster. Of voor wie het nog niet kent en ervan moet horen, zien en lezen. Vaker hoor ik zeggen: ‘Zo fijn al die berichten van jullie, door het lezen van de Update ben ik direct op de hoogte wat er speelt in de wereld van het Glastuinbouw-cluster.’

Waarom ik dit vertel? Omdat Goede Communicatie een grote opgave is voor ons allemaal. Kern daarbij is de mogelijke afstand tussen ‘ons’ en ‘de burger’. Het is belangrijk die afstand zo klein mogelijk te houden én goed te vertellen wie je bent en wat je doet. Dat doet de glastuinbouw over het algemeen misschien niet goed genoeg. We vertellen veel tegen elkaar. Maar vertellen we genoeg tegen de maatschappij?

Daarom was ik blij dat dit jaar weer het Varend Corso kon doorgaan. Een feest voor iedereen binnen én buiten het glastuinbouwcluster. Ook ik heb trots langs het water gestaan. Maar tegelijk in de wetenschap dat een Varend Corso alleen niet genoeg is. Gelukkig zijn er steeds meer initiatieven – onder meer via Greenports Nederland – om gezamenlijk het juiste  verhaal te vertellen richting de maatschappij. Een ingewikkelde exercitie, zo tonen de boerenprotesten van afgelopen weken aan, waar begrip en onbegrip hand in hand gaan.

Greenport West-Holland is er in eerste instantie voor het eigen triple helix-netwerk. Dat is dan ook de doelgroep die we het meest bedienen, hoewel we ook soms buiten ons netwerk communiceren, zoals tijdens Dutch Food Week, de film ‘Een glazen wereld, met een warm hart’ en het boekje ‘Minder gas? Kijk naar de kas! Maak uw eigen greenhouse’. Maar als we ons netwerk goed bereiken, dan hoop ik dat het netwerk ons kan helpen de boodschappen goed door te zetten naar hun netwerken. En vergeet daar de kracht van het koffietafel en verjaardagsvisite gesprek niet. En zo bereiken we uiteindelijk de hele wereld.

Communiceren is dus een optelsom. Van communicatiestijlen: Hart, Hoofd en Hand, en van hoeveelheid. Wie samen communiceert, communiceert sterker. Ik hoor dan ook graag wat volgens u verbeterd kan worden aan onze communicatie. Vertellen we de juiste verhalen? Vertellen we te veel, of juist te weinig? En hoe kunnen we samen de maatschappij nóg beter bereiken?



Pin It on Pinterest