Magazine Aan het werk

 In de jaren dat de Greenport-organisatie bestaat, heb ik al veel bijzondere gezelschappen voorbij zien komen in onze mooie regio. Maar nog niet eerder had ik een bus vol met ambassadeurs gezien. Vertegenwoordigers van ruim twintig landen, en van ongeveer alle continenten. 

Op initiatief van Commissaris van de Koning Jaap Smit brachten ze een bezoek aan de Greenport West-Holland, een van de belangrijkste economische clusters in de provincie. Aan ons de vraag om een inspirerend programma samen te stellen en de kracht, innovativiteit en duurzaamheid van het tuinbouwondernemerschap te laten zien. En dat doen we natuurlijk graag, de ‘Greenport op de kaart’ zetten. Met medewerking van de enthousiaste en gastvrije ondernemers Koppert Biological Systems, De Ruiter Seeds Experience en Anthura hadden we een middagprogramma om ‘U’ tegen te zeggen.

Ambassadeurs ontvangen vaker uitnodigingen voor bijeenkomsten: van feestjes tot rondleidingen, en van partijtjes tot seminars. Dat ze in grote getalen komen naar een bustour naar drie tuinbouwbedrijven is daardoor niet vanzelfsprekend. Dat ze wél kwamen, komt doordat de Nederlandse tuinbouw internationaal een enorm goede naam heeft. Onder meer door aandacht van National Geographic en CNN is wereldwijd bekend dat de tuinbouw innovatief en duurzaam is, en oplossingen heeft voor belangrijke ‘social development goals’.

De sfeer tijdens de rondleidingen en de rondrit was dan ook opperbest. Ondanks het pittige programma bleef de interesse groot: van begin tot eind werden goede vragen gesteld aan de rondleiders. Ze maakten foto’s en selfies, bestudeerden gewassen en machines, en vroegen zich af op welke manier onze sector kan helpen met hun binnenlandse uitdagingen. Het versterken van de handelsrelatie met Nederland kreeg ook alle aandacht, er er is een aantal concrete afspraken gemaakt tussen ambassades en bedrijven. En ook fantastisch om te zien: hoe de snoeptomaten bij De Ruiter Seeds werden geproefd, en hoe dankbaar de deelnemers waren voor de mooie anthurium die werd uitgereikt aan het einde van de bijeenkomst. De hommels van Koppert Biological Systems hebben we veilig in de nestkast gelaten, en vol enthousiasme bekeken en gefotografeerd voor thuis. 

Wat zo’n bijeenkomst me leert? Dat we er internationaal vaak nog beter op staan dan binnen onze eigen landsgrenzen. Vandaar dat we ook dit jaar weer graag hebben meegewerkt aan Dutch Food Week en World Food Day, onder meer met een aantal bijeenkomsten over het kweken en eten van insecten en de verbinding daarmee met de tuinbouw. En dat hoe groot, ingrijpend en duurzaam onze oplossingen ook zijn, het ook om de producten gaat. Want ambassadeur of niet: iedereen wordt blij van een tomaat of bloem.

Jolanda Heistek
Programmamanager



Pin It on Pinterest