Magazine Aan het werk

Van 12 tot en met 25 oktober is het Dutch Agri Food Week. Op de eerste dag van dit landelijk event over voeding en gezondheid konden deelnemers aan de Food Valley Expo een rondrit door de Greenport maken. Een internationaal gezelschap bezocht drie bedrijven Gebr. Duijvestijn Tomaten, Koppert Cress, en Nature’s Pride.

Dertien personen uit zes landen (Finland, Japan, Thailand, USA, Italië, Nederland) namen deel aan de Smart Fresh Tour. Ze zagen hoe ’the Dutch’ zaken doen en hoe ze in staat zijn hun bedrijven (fors) boven de middelmaat te ontwikkelen door toegevoegde waarde te creëren. =

Het bezoek aan Gebr. Duijvestijn Tomaten was een mooi begin van de toer. Een bedrijf dat verder kijkt dan ‘alléén maar’ tomaten produceren, en duidelijk aangeeft dat Duurzaamheid (geothermie; waterzuivering; en wellicht ook nog windmolens) en Biobase (verpakkingen; inhoudsstoffen; medicijnen, etc) hoog op de doe- en wensenlijst staat. Mooi hoe Ted Duijvestijn zijn passie voor de innovatie overbrengt. Het zou niemand verbazen als ze, na de geothermie, straks ook weer bij de eersten behoren die met Biobase forse stappen maakt.

Daarna Koppert Cress. Wow, wat een goede presentatie door de marketeer, Bart Leemans (en ondertussen kregen we een ware smaakbeleving met cressen en kruiden voorgeschoteld). En wat een bedrijf dat qua marktbenadering ver boven het gros van de tuinders in Westland en Oostland uitsteekt. Geen push market, maar een pull market. Klanten vrágen om het product. Het hele bedrijf is smaakvol ingericht, mooie wandeling door de jungle (en ondertussen proeven van alles wat daar groeit). En daarna heerlijk geluncht, waarbij je puur ervaart: hier is écht zorg aan besteed ! Dutch Cuisine niveau. Dit bedrijf heeft echt de wow-factor, zo vond de Japanner in onze groep.

En tot slot Nature’s Pride: een slimme handelsorganisatie in (exotisch) fruit die goed weet wat hun klanten willen (: ontzorgd worden) en elk jaar forse groeicijfers creëert. Een pareltje. Het afrijpen van mango’s en avocado’s is dus weer zo’n gat in de markt wat andere firma’s niet tijdig gezien hebben. Wellicht zijn er ook nog mogelijkheden voor bedrijven in Westland en Oostland om producten voor hen te telen, die men nu nog van elders haalt (: te denken valt aan bessen, aardbeien, frambozen en ander zacht fruit). Beter een goede buur, dan een verre vriend.

Dit verslag wordt binnenkort uitgebreid met foto’s en een video van de Smart Fresh Tour

 

 



Pin It on Pinterest