Magazine Aan het werk

Van 12 tot en met 25 oktober is de Dutch Agri Food Week. Verschillende bijeenkomsten over natuurlijke voeding voor professionals en consumenten. Ook bedrijven en organisaties in de tuinbouw kunnen aanhaken en hun kennis en enthousiasme delen. Onderstaand artikel verscheen onlangs ook in KAS.

Het lekkerste eten is van natuurlijke oorsprong. Dat weet iedereen binnen de tuinbouwsector. Maar daarbuiten is nog veel onbekend over bijvoorbeeld de productie en de verwerking van voeding. En iedereen weet: onbekend maakt onbemind…

Daarom sloeg een aantal partijen vorig jaar de handen ineen en startten met de Dutch Agri Food Week (DAFW). Een serie bijeenkomsten waar voedsel, voedselinnovatie en voedselproductie centraal staan. Tijdens de DAFW laten ondernemers en kennisinstellingen uit de hele keten zien hoe ze werken aan veilig en gezond voedsel. Dit jaar vindt de DAFW plaats van 12 tot en met 25 oktober en is het thema ‘Good Food, Better World’.

“Met de Dutch Agri Food Week laten we zien dat de tuinbouw een zeer productieve én een zeer innovatieve sector is”, vertelt Jolanda Heistek, programmamanager van Greenport West-Holland. De Greenport is een van de initiatiefnemers en organiseert gedurende de DAFW enkele evenementen, zoals een Smart Fresh Tour door de Greenport-regio en naar ondernemers, als Koppert Cress en Duijvestijn Tomaten.”

17.000 bezoekers uit 20 landen

De Dutch Agri Food Week bestaat dit jaar uit verschillende bijeenkomsten in de regio’s van de partners: Brabant, Limburg, Gelderland en Zuid-Holland. Een deel daarvan is bestemd voor professionals. Zo is er op 21 oktober Food100: een netwerkevent voor ‘gamechangers’ over het voedsel van de toekomst. Op 24 oktober zijn de Food Inspiration Days: een trendevent voor horeca en bedrijven in de foodservice. Daarnaast zijn er bijeenkomsten voor consumenten. Een voorbeeld zijn de kookwedstrijden die verspreid over het land plaatsvinden. (Het programma is te vinden op www.dutchagrifoodweek.nl).

Heistek: “In 2015 telde de Dutch Agri Food Week 40 evenementen met 17.000 bezoekers uit twintig verschillende landen. Dit jaar zal dat op alle fronten meer zijn. Eke bijdrage daaraan is welkom. Daarom roep ik ondernemers en andere organisaties uit de tuinbouw op na te denken over het organiseren van een event voor consument en/of ondernemers en samen met ons – de Greenport -deel te nemen aan de DAFW 2016.”

Enthousiasme, kennis en kunde

Bedrijven en organisaties die willen bijdragen aan DAFW kunnen zich melden bij de deelnemende regionale partijen. Dat zijn naast GreenportWO: Topsector Agri & Food, Food Valley NL, AgriFood Capital en Brightlands Greenport Venlo. Daarnaast is er een mooie lijst landelijke partners: Albert Heijn, Rabobank, FrieslandCampina en het Ministerie van Economische Zaken.

Heistek: “De Dutch Agri Food Week is hét evenement voor de voedingstuinbouw om enthousiasme, kennis en kunde te delen met de samenleving. Meld je dus aan via [email protected].”



Pin It on Pinterest