Een weblog van Jolanda Heistek, exclusief geschreven voor Goedemorgen.

‘Je bent wat je eet’. Een schitterend credo. En bovendien een spreuk waarbij de tuinbouw een grote rol kan – en moet – spelen. Want als we beseffen dat voeding zó belangrijk is voor onze eindklanten, dan betekent dat dat we alles in het werk moeten stellen om daarbij te helpen. Onder meer door duurzaam te produceren en duidelijk te maken waar voeding vandaan komt. Alleen zo kan een consument leven volgens het credo.

Gelukkig zijn er in de gezondheidszorg ook steeds meer artsen die bewust zijn van de kracht van gezonde tuinbouwvoeding. Luister maar naar het credo van Huisarts Tamara de Weijer (voorzitter Arts en Leefstijl): ‘Geen pillen maar paprika!’ Op het Jaarcongres Arts en Leefstijl (5 april) gaan artsen en zorgprofessionals in gesprek over voeding en leefstijl. Op dezelfde locatie wordt het vijfde Healthy Food Congress door de tuinbouw georganiseerd, waardoor de gezondheid- en tuinbouwsector elkaar ontmoeten en elkaar leren kennen.

Gezondheid is ook meer dan veel gezonde producten telen; het gaat ook om alles daaromheen, zoals digitalisering, certificering, track & trace, logistiek en klimaat. Een heel bouwwerk dus. Twee aspecten mogen daarbij niet vergeten worden: allereerst de samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderzoek/onderwijs, ofwel de zogenoemde ‘triple helix’, en ten tweede de communicatie met de eindconsument. (Aardig te weten: soms worden al deze vijf partijen samengevoegd in de ‘quadruple helix’.)

Als Greenport bevinden we ons op het snijpunt van de triple helix, ook als het gaat om gezondheid. En juist bij gezondheid (en geluk, dus sierteelt) betrekken we uitdrukkelijk ook de consument in ons werkveld. Zo’n vijf jaar geleden namen we namelijk met enkele andere Food- en Greenport-clusters het initiatief voor Dutch Agri Food Week.

Ongetwijfeld heeft u afgelopen jaren Dutch Agri Food Week of de afkorting DAFW voorbij zien komen. Dit jaar is de DAFW van 5 tot en met 13 oktober, rondom Wereldvoedseldag. In het gehele land zijn dan weer events voor consumenten, ondernemers en studenten over gezondheid, productie en innovatie van onze voeding.  De laatste editie van DAFW telde 71.000 bezoekers en 175 evenementen.

De komende periode werkt de Greenport aan een agenda voor West-Holland. Zo kan ik vast verklappen dat de Solex Groente Tour dit jaar een tweede editie krijgt, dankzij Tomatoworld en WestlandPeppers. Daarnaast ben ik blij met de gesprekken die we voeren met Delft en Den Haag over Dutch Agri Food Week. De verbinding met de stad is immers een belangrijk thema voor de Greenport.

Tijdens Dutch Agri Food Week laten overheden, ondernemers en onderzoek/onderwijs – verenigd in de Greenport – zien aan de maatschappij hoe wij werken aan gezondheid & geluk. Zodat iedereen die zegt ‘je bent wat je eet’ ook weet wat dat eten dan is en waar het vandaan komt.



Pin It on Pinterest