Greenport Horti Campus

Een weblog van Jolanda Heistek, exclusief geschreven voor Goedemorgen.

De een houdt van tomaten, de ander meer van komkommer. De een eet graag spinazie, de ander liever bloemkool. Ofwel: de ene mens is de andere niet. En die verschillen gaan verder dan alleen smaakvoorkeuren, veel verder. Want de ene mens heeft ook andere bouwstoffen nodig dan de ander. Het lichaam van bijvoorbeeld een kleuter zit immers anders in elkaar dan van een senior.

Persoonlijke voeding dus, of persoonlijke gezondheid (dus ‘personalised health’). Stel dat iedereen eet wat zijn of haar lichaam nodig heeft, dan zou dat goed zijn voor de gezondheid en het welbevinden van de (vergrijzende) bevolking, en dus ook voor de zorgkosten.

Grote kansen dus voor de tuinbouw. Want als er nu één sector is die Gezondheid als kernproduct heeft…. Onze producten bevatten een groot deel van de bouwstoffen die mensen – van jong tot oud, van ziek tot gezond – nodig hebben. Dat laten we onder meer zien tijdens de Dutch Agri Food Week.

Verdienmodellen
Het concept ‘persoonlijke voeding’ is dus voor een aantal partijen interessant: voor de zorg én voor de tuinbouw. En niet te vergeten voor de consument/burger: die heeft zijn of haar gezondheid in eigen hand. En niet voor niets is “Personalised Food” ook een van de businessideeën van de Roadmap Next Economy Greenport. En een thema op het Festival van de Toekomst van de Provincie Zuid-Holland op 13 september in Den Haag.

Er wordt dan ook al jaren achter de schermen gewerkt aan persoonlijke voeding. Daarbij zijn enkele uitdagingen. Allereerst moet bekend zijn wie behoefte heeft aan welke bouwstoffen. Dat kan op basis van DNA-studies en op basis van metabole studies, waar de leefomstandigheden naast het DNA een rol spelen. Ingewikkelder is de volgende stap: in welke tuinbouwproducten zitten die stoffen, en in welke gehaltes en hoe kunnen we die verhogen? Die informatie is nog onvoldoende beschikbaar, laat staan transparant. De derde uitdaging is de meest interessante. Hoe zijn verdienmodellen te ontwikkelen? Want persoonlijke voeding betekent bijna automatisch: specifieke, dus kleine hoeveelheden. Terwijl de tuinbouw groot is geworden door schaalvergroting.

Dna-diner
Onlangs werd bekend dat het initiatief vers+ zichzelf op 9 oktober presenteert De trekkers van vers+ zijn Koppert Cress en Best Fresh Group, ondersteund door InnovationQuarter en Gemeente Westland. Zij werken gezamenlijk aan de bovenstaande uitdagingen. vers+ sluit aan op het next economy-thema ‘Personalised Food’.

Die presentatie is in ieder geval al baanbrekend. Voor het eerst ter wereld wordt een dna-diner aangeboden: genodigden kunnen vooraf een dna-test laten afnemen, en op basis van ieders metabolisme wordt een uniek diner samengesteld. Dat noem ik nog eens innovatie!

Idee van vers+ is niet dat gezonde voeding alleen kan met dna-testen; er zijn veel meer mogelijkheden. Wat vers+ wél wil is werken aan een nieuwe waardeketen, gebaseerd op het transparant maken van de nutriënten van verschillende groente(rassen), het beschikbaar maken van deze groenten en het ontwikkelen van producten en diensten om in te spelen op de (persoonlijke) voedingsbehoefte. Een doorbraak in gezonde voeding vanuit de directe  verbinding voeding en gezondheid.

Nieuwe ketens en kennisvelden
9 oktober zal later een mijlpaal blijken in de ontwikkeling van de tuinbouw. Niet door het diner zelf, maar doordat er die dag partijen worden samengebracht die samen (in welke samenstelling dan ook) kunnen werken aan nieuwe, gezonde toekomst voor de tuinbouw.

Die nieuwe toekomst zal grote gevolgen hebben, niet alleen voor de keten en voor mogelijke verdienmodellen, maar bijvoorbeeld ook voor het onderwijs. Want stel dat een deel van de keten werkt aan persoonlijke voeding, dan zijn medewerkers en bedrijven nodig met andere kwaliteiten en inzichten, dan alleen groene vingers.

Persoonlijk geluk
Zou het niet mooi zijn als in de toekomst iedere consument precies die voeding eet die goed is voor zijn of haar lichaam? Zodat de zorgkosten dalen? En zodat de tuinbouw een manier heeft om gezondheid niet als marketingterm te gebruiken, maar als kern van een verdienmodel.

Ik teken voor zo’n toekomst. En wie weet komt er  ook een toekomst met ‘Persoonlijk geluk’, met individuele bloemvoorkeuren. Want bloemen en planten zijn niet alleen mooi, maar dragen zeker ook bij aan gezondheid en geluk. Ook op het gebied van de sierteelt kunnen we werken aan een nieuwe gezonde toekomst, thuis, op het werk, op school en in de gezondheidszorg.

N.B. Van tot en met 16 oktober zijn er op verschillende locaties in de Greenport events over gezonde voeding. Deze events staan in het teken van Dutch Agro Food Week. Dutch Agro Food Week laat de laatste innovaties zien op het gebied van voedsel en voedselproductie en een sector die modern en internationaal is, kansrijk om in te studeren en te werken, in te ondernemen en te investeren



Pin It on Pinterest