Circulair ondernemen heeft de toekomst. Dat klinkt mooi, maar wat betekent het concreet? Hoe kan een ondernemer de juiste stappen zetten richting een gezond verdienmodel? Daarover gaat de Rabobank Circular Economy Challenge, die dit jaar ook actief is in de Greenport-regio.

Slimmer omgaan met grondstoffen, dat is de kern van circulair ondernemen. Er bijvoorbeeld voor zorgen dat al bij het ontwerp van een machine wordt nagedacht over het volgende leven van de onderdelen, vertelt Maarten Prins, manager Food & Agri bij de Rabobank. Of van afval – bijvoorbeeld van een uitgegroeid gewas – nuttige producten maken.

Die werkwijze zorgt niet alleen voor minder verspilling. Mooie bijvangst is dat in de zoektocht naar een circulair verdienmodel bedrijven beter leren nadenken over de behoefte van een klant. Een voorbeeld: Schiphol wilde een nieuwe hal verlichten. Philips kwam met een offerte waarin niet het aantal lampen centraal stond, maar de hoeveelheid licht en de gebruikskosten. Dit is deels te bereiken met bijvoorbeeld lichtkoepels. Daarmee transformeerde Philips van verkoper van lampen tot adviseur van licht en Schiphol van inkoper van armaturen naar gebruiker van lumen.

Mooie voorbeelden te over. Maar hoe kan een ondernemer komen tot een goed plan met een gedegen uitvoering, doordachte financiering en uitgekiende marketing? Daarvoor startte de Rabobank enkele jaren geleden met de Rabobank Circular Economy Challenge, een regionaal ondersteuningsprogramma. Dit jaar draait het programma ook in een groot deel van Zuid-Holland.

Pressure cooker

De Rabobank Circular Economy Challenge wordt georganiseerd door Rabobank, KPMG en MVO Nederland en bestaat uit een aantal stappen, waaronder een aantal workshops en een slotevent in oktober. Tijdens de Rabobank Circular Economy Challenge worden ondernemers namelijk voortdurend een stap verder geholpen in het circulair ondernemen. “Je kunt het zien als een pressure cooker. We brengen deskundigen en ondernemers bij elkaar, wat leidt tot mooie crossovers. Die ondernemers komen uit verschillende sectoren, zoals de zorg, de tuinbouw, architectuur, toelevering, bouw, industrie en handel.”

Circulair ondernemen is ook een belangrijk thema binnen de Roadmap Next Economy van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en van de Roadmap Greenport. Over de Rabobank Circular Economy Challenge werd dan ook onlangs tijdens een bijeenkomst voor de Roadmap Greenport een presentatie gegeven.

Circulaire oplossingen

Inmiddels hebben de eerste tuinbouwbedrijven zich aangemeld voor de Challenge, onder meer Ovata en Koppert Biological Systems. Prins: “Uit onderzoeken blijkt dat uitgerekend de land- en tuinbouw zeer geschikt is voor circulair ondernemen. De sector heeft namelijk veel natuurlijke grondstoffen, waarvoor mooie, circulaire oplossingen te bedenken zijn. Tuinbouwondernemingen die bijvoorbeeld met reststoffen nieuwe producten of diensten willen ontwikkelen brengen we met de Rabobank Circular Economy Challenge een grote stap verder.”

Meer weten? Ga naar de website van Rabobank Rabobank Circular Economy Challenge van de regio Zuid-Holland Midden (Rabobank Regio Den Haag / Rabobank Westland / Rabobank Rotterdam / Rabobank Zuid-Holland Midden / Rabobank Leiden-Katwijk).



Pin It on Pinterest