Jaarplan 2024

Wie net als ik elke dag de snelweg op moet, merkt het ook: ons wegennet wordt steeds drukker en de filedruk lijkt steeds meer toe te nemen. Korte tijd bestond nog het optimisme dat dit zou afnemen na de pandemie en dat thuiswerken gemeengoed was geworden. Niets lijkt minder waar, zelfs midden op de dag staan we regelmatig vast. Vooral als je de afslag Den-Haag Zuid | Naaldwijk neemt op de A4.  

De filedruk komt niet alleen doordat er meer verkeer is, maar ook door ons verouderde wegennet. Veel infrastructuur in onze regio stamt nog uit de jaren ’50-’60. Deze wegen zijn nodig toe aan vervanging of renovatie. Neem de Van Brienenoordbrug in Rotterdam – de drukste brug van Nederland waar dagelijks bijna een kwart miljoen voertuigen gebruik van maken. Waaronder dus vrachtauto’s die mijn en uw verse groente en fruit vervoeren en dat van 300 miljoen Europese consumenten. Producten die via de haven binnenkomen – en ook uitgaan – en verhandeld worden via het verscluster Ridderkerk-Barendrecht. Het logistiek versnetwerk van de Greenport West-Holland verbindt mainports, productie, bedrijventerreinen en steden regionaal, nationaal en met de wereld. Bijna 50% van alle Nederlandse vers-export komt vanuit Greenport West-Holland. Vanuit de regio wordt jaarlijks voor 8,5 miljard euro geëxporteerd naar 51 landen en zo’n 300 miljoen consumenten.

Maar de Van Brienenoordbrug is ernstig aan onderhoud toe. Het herstel van deze brug is onlangs vier jaar uitgesteld en start pas in 2030. In de tussentijd zal de brug minder gebruikt kunnen worden: met enige regelmaat zal de brug worden afgesloten. Er zou al worden gedacht aan verlaging van de maximumsnelheid.

Gigantische files dreigen als de Van Brienenoordbrug niet heel snel wordt gerenoveerd. Verschillende partijen luiden de noodklok om te zorgen dat onze regio van dit ‘mobiliteitsslot’ af moet. Ook Radio 1 besteedde er deze week aandacht aan (luister vanaf 11:38 het radioprogramma Smaakmakers terug). Burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) eisen in een brief aan de formerende partijen honderden miljoenen euro’s voor onderhoud aan de infrastructuur.

Greenport West-Holland ondersteunt deze brief en houdt de ontwikkelingen rond de bereikbaarheid van onze regio scherp in de gaten. Want een goede bereikbaarheid is essentieel voor ons cluster, voor onze verse producten én voor onze afnemers.

Angelique de Wit
Directeur Greenport West-Holland



Pin It on Pinterest