Energie Dashboard

Vitapep is een uniek concept in de paprikawereld. Patrick Franken en Wim Zuidgeest, gastheren tijdens de Greenport Collegetour Westland voor docenten, zijn al zo’n 10 jaar bezig met de ontwikkeling en teelt van de oranje minipaprika Vitapep. Vitapep omschrijft zichzelf als een beetje eigenwijs. Ze doen dingen op hun eigen manier; dat is leuker dan meegaan met de massa. Altijd op zoek naar hoe het anders kan, lekkerder, beter en met nog meer plezier. Met veel passie en energie inspireerde Patrick en Wim de deelnemende docenten van diverse Westlandse onderwijsinstellingen; ISW, MBO Westland en Inholland.

Marktgericht produceren, een langdurige relatie op bouwen met de consument, dat is hoe Vitapep produceert. Het teeltbedrijf Zuidgeest Growers bestaat uit twee teeltbedrijven waarvan er een gevestigd is in Honselersdijk en de andere in de Maasdijk, daarnaast is er een derde teeltbedrijf, Atlantic Growers, in Portugal gevestigd waardoor ze jaarrond kunnen leveren. Naast de teelt is de vermarkting van minstens zo’n groot belang. Het bedrijf wil de consument bereiken en de consumptie van snackgroenten laten toenemen. Vitapep werkt onder meer uit de gedachten van ‘’door de consument zelf aan de slag te laten gaan met telen van eigen groeten bevorder je de consumptie van snackgroenten’’, zegt Patrick. Voor verkoop zijn we aan gesloten bij telerscoöperatie Harvest House.

Marketing

Vitapep is continu met (markt)ontwikkelingen en businessmodellen bezig gericht op mens, maatschappij en milieu. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld; het schoolfruit, educatie voor kinderen, geothermie (aardwarmte), milieukeurmerk en gerichte promotie voor de gezonde paprika.
Verpakking is hierin ook van essentieel belang. Voor de herkenbaarheid, maar ook de uitstraling en presentatie van het product. Denk bijvoorbeeld aan de zelf ontworpen emmertjes en doosjes waar de paprikaatjes in verpakt worden. Maar Vitapep gaat hierin verder, er wordt zelfs nagedacht over de hoe de dozen opgestapeld moeten worden, alle kleuren aan dezelfde kant en de stickertjes op dezelfde hoogte. Dit zorgt voor oplettendheid en betrokkenheid van de medewerkers.

Voorbeelden van Concepten van Vitapep zijn: Paprika in zeezout en olie, paprika met vulling, bekers en shakers met paprika’s, verschillende paprika sappen/smoothies, tapenade, muffins en het meest bekende concept Snack & Grow-me! waarmee je je eigen paprikaatje kan kweken.

Uiteraard kan dit allemaal niet zonder de betrokkenheid van het personeel. Personeel dat voor 30% bij Vitapep is binnengekomen als scholier via vakantiebaantjes of stage. Bij Vitapep is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, medewerkers krijgen veel verantwoording en kunnen doorgroeien met de ontwikkelingen van het bedrijf. Belangrijke opleidingen voor Vitapep zijn; Spuitlicentie, Biologie, Bemesting, het Nieuwe telen, maar ook; Nima, diverse talen, leidinggeven (omgang met personeel) en Hygiëne. Ook op het gebied van stages biedt een glastuinbouwbedrijf als Vitapep voldoende mogelijkheden, zo zijn er in de sector en ook bij Vitapep mogelijkheden op het gebied van Marketing, klantonderzoek, marktonderzoek/ -introductie, houdbaarheid en kwaliteit, teelt en innovatie.

Onderwijs – bedrijfsleven

De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is zo belangrijk. De boodschap van Patrick is dan ook; ‘stop de studenten niet in een keurslijf, geef studenten de ruimte, kom naar buiten, kom naar de bedrijven en laat zien wat de wereld, maar ook de glastuinbouw te bieden heeft’’. ‘’De glastuinbouwbedrijven zijn tegenwoordig meer dan tuinen, het zijn organisaties met een teler erin geworden’’, zegt Wim. Wat betekend dat er veel meer bij komt kijken dan alleen de teelt en het zorgen dat er een kwalitatief goed product afgeleverd wordt. De organisatie daarom heen is net zo belangrijk of misschien wel belangrijker, denk aan de marketing, verkoop, techniek, innovaties, maar ook het personeelsbeleid.

Krachten bundelen

De Greenport Collegetour is een initiatief van de Greenport Horti Campus, locatie Westland, en SOB (Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven) Westland. Tijdens de Greenport Collegetour worden docenten en leerkrachten te geïnformeerd over de ontwikkelingen binnen de glastuinbouwsector. Het doel van de Collegetour is om het ondernemen in het onderwijs te stimuleren door het onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Imagoverbetering van de sector speelt een belangrijke rol in dit proces. Jongeren tussen 4 en 23 jaar moeten bewuster kiezen voor deze toonaangevende sector of het nu om een opleiding of carrière gaat. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor de docenten en leerkrachten. Bewustwording in het feit dat de glastuinbouw meer is dan alleen het werken in de teelt, het krijgen van vieze vingers en geen doorgroeimogelijkheden is hierin erg belangrijk. De Glastuinbouw biedt veel meer!



Pin It on Pinterest